Omista taidoista valehtelu
Miksi jotkut väittävät, että he ovat hyviä jossain asiassa, mutta eivät oikeasti ole? Minä olen huono urheilussa, enkä minä väitä toisille, että olen hyvä urheilussa.
Yksi tuttuni väittää jatkuvasti, että hän on tosi hyvä matikassa, vaikka se ei ole totta.
Kerran meille annettiin toimintakeskuksessa monisteet, joissa oli 25 matikan tehtävää. Tuttuni vastasi vain kolmeen tehtävään oikein. Minulla meni vain viisi tehtävää väärin. Enkä minä silti kehuskele, että olen hyvä matikassa. Tiedän, että jotkut ovat minuakin taitavampia matikassa.
Vastaus:
Tunne siitä, kuinka hyvä on jossakin asiassa on hyvin yksilöllinen.
Sinusta voi tuntua siltä, että olet huono urheilussa. Joku toinen voi ajatella, että olet ihan hyvä.
Sinusta voi tuntua, että tuttusi on huono matikassa. Hän itse voi ajatella olevansa hyvä.
Onko siitä haittaa, jos kehuu olevansa hyvä jossakin? Eikö ole tuttusi kannalta hyvä, että hän on tyytyväinen taitoihinsa?
Itse ajattelen, että voisimme kehua itseämme ja toisiamme entistä enemmän.