Onko minulla oikeus haluta kissaa?

Asun tuetusti omassa asunnossani ja haluaisin kissan. Tiedän, että asuntooni saisi hankkia kissan, koska naapurillani on kissa. Olen jo pitkään halunnut omaa kissaa. Minulle on kuitenkin sanottu, että en saa ottaa kissaa, vanhemmat ja tuetun asumisen ohjaajat sanovat niin. Olen yrittänyt saada heidät ymmärtämään, että minulla on kuitenkin oikeus toivoa kissaa. Aina kun puhun tästä, niin minun käsketään olemaan hiljaa ja rangaistaan sopimattomista puheista. Eikö minulla olekin oikeus edes toivoa omaa kissaa? Enhän minäkään rankaise toisia, vaikka heillä on omia toiveitaan. Mutta minua rangaistaan aina kun uskallan toivoa itselleni jotain mukavaa. En saisi toivoa mitään.

Vastaus:

Kyllä sinulla on oikeus toivoa omaa kissaa. Sinulla on myös oikeus kertoa toiveistasi muille.

Voisitko jutella asiasta ohjaajien ja vanhempiesi kanssa? Kerro heille, miltä sinusta tuntuu, kun sinua kielletään puhumasta toiveistasi.