Opaskoirat

Voitaisiinko Vernerin sivuilla kertoa sokeiden opaskoirista? Entä pyörätuolia käyttävien avustajakoirista? Mistä opas- ja avustajakoiria saadaan? Päättääkö Kela, että kenelle myönnetään opas- tai avustajakoira ja kenelle ei? Voiko epilepsiaa sairastava saada opaskoiran?

Vastaus:

Opaskoirat ja avustajakoirat ovat mielenkiintoisia aiheita. Aiheista ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä Vernerin sivuille juttua. Kiitos ehdotuksesta.

Opaskoiran voi saada näkövammainen ihminen, joka pystyy liikkumaan valkoisen kepin kanssa. Opaskoiraa haetaan oman alueen keskussairaalasta. Suomessa työskentelee noin 200 opaskoiraa.

Avustajakoira on tarkoitettu vammaiselle henkilölle, jolle liikkuminen on vaikeaa. Invalidiliitto omistaa avustajakoirat. Avustajakoiraa haetaan Invalidiliitolta. Suomessa työskentelee noin 70 avustajakoiraa.

Epilepsia ei yksin riitä syyksi saada opaskoira tai avustajakoira.