Pois kotoa muuttaminen
Onko pakko muuttaa pois ja milloin? En haluaisi, mutta äitikään ei voi aina asua mun kanssa. En edes tiedä minne muuttaa. Voin kuitenkin asua vielä kotona. Kaveritkin kyllä muuttaa jo pois.
Vastaus:
Ei ole olemassa sääntöä siitä, milloin kotoa pitää muuttaa pois. Muuttaminen omasta lapsuudenkodista on iso asia. On hyvin yksilöllistä, milloin ihminen on valmis muuttamaan. Sinun ei tarvitse muuttaa sen takaia, että kaveritkin muuttavat.
Muuttamista kannttaa kuitenkin miettiä, sillä jossain vaiheessa se on edessä. Kerroit, että et tiedä minne muuttaa. Sinun ei tarvitse pohtia tätä asiaa yksin. Käy juttelemassa asiasta sosiaalityöntekijäsi luona äitisi kanssa. Sinulle pitää laatia palvelusuunnitelma. Palvelusuunnitelmaan kirjataan, mitä tukea ja apua tarvitset omaan kotiin muuttamisessa.
Voit kuitenkin jo miettiä muutamia kysymyksiä, kuten:
- Millaisesta kodista sinä haaveilet?
- Haluaisitko asua yksin?
- Haluaiasitko asua jonkun kanssa?
- Missä haluaisit asua?
Sinulla on lupa unelmoida!