Puupuhallin ja vaskipuhallin

Jotkin soittimet ovat puupuhaltimia ja toiset vaskipuhaltimia. Liittyvätkö nimet jotenkin niiden valmistusmateriaaleihin?
Poikkihuilu on kuulemma puupuhallin, vaikka se on valmistettu metallista. Mistä se johtuu?

Ja voitaisiinko täällä Vernerin sivuilla esitellä erilaisia soittimia? Tykkään kovasti musiikista, mutta erilaisista soittimista on vaikea löytää tietoa selkokielellä.

Vastaus:

Puupuhaltimet ovat huilusoittimia. Ne on alunperin tehty puusta, mistä nimi johtuu. Nykyisin puupuhaltimet valmistetaan usein metallista. Tosin saksofoni on myös puupuhallin, vaikka sitä ei ole koskaan valmistettu puusta.

Puupuhaltimia ovat esimerkiksi:

  • huilu
  • oboe
  • klarinetti
  • fagotti
  • saksofoni.

Puupuhaltimia soitetaan puhaltamalla kapeaan suukappaleeseen. Ne eroavat vaskipuhaltimista myös siinä, miten ääni muodostuu.

Vaskipuhaltimiet valmistetaan usein messingistä. Vaskipuhaltimia soitetaan puhaltamalla kuppia muistuttavaan suukappaleeseen.

Vaskipuhaltimia ovat esimerkiksi:

  • trumpetti
  • käyrätorvi
  • tuuba
  • pasuuna.

Kiitos ehdotuksesta. En voi luvata, että Verneriin tulee tietoa soittimista. Kiinnostava aihe se kyllä on.