Saako asuntolassa polttaa ja juoda?

Jos kehitysvammainen asuu asuntolassa, niin saako hän siellä polttaa tupakkaa tai juoda viinaa? Entä voidaanko aikuiselta kieltää tupakointi ja viinan juonti vain siksi että hän on kehitysvammainen?

Vastaus:

Asuntolassa asuminen ei automaattisesti tarkoita, että asukas ei saa polttaa tupakkaa tai juoda alkoholia. Eri asuntoloissa on hieman eri käytäntö, joten mitään yhtä pätevää sääntöä ei ole.

Asuntolassa voi olla esimerkiksi asukkaiden yhteiset pelisäännöt. Säännöissä on usein sanottu jotain myös alkoholin käytöstä. Arvioni on, että säännöt ovat yleensä aika tiukat.

Asuntolassa ei yleensä saa sisällä polttaa tupakkaa. Ulkona tupakointia ei yleensä ole rajoitettu. Tästäkin on erilaisia sääntöjä eri asuntoloissa.

Jos olet muuttamassa asuntolaan, voit etukäteen kysyä, miten siellä suhtaudutaan tupakan polttamiseen tai alkoholiin.

Sitten vielä toiseen kysymykseesi. Aikuiselta ihmiseltä ei voi kieltää tupakointia tai alkoholia sen takia, että hänellä on kehitysvamma. Alkoholin käyttöä pitää miettiä siinä tapauksessa, jos henkilön sairaus tai lääkitys ei sovi yhteen alkoholin kanssa. Silloinkin on henkilön oma päätös, juoko hän alkoholia vai ei.