Skitsofrenia

Tarvitseeko skitsofreenikko aina välttämättä laitoshoitoa? Minun mielestäni ei.

Vastaus:

Skitsofrenia on vakava psykiatrinen sairaus. Skitsofrenian oireet ovat erilaisia eri ihmisillä. Siksi skitsofrenian hoitokin on aina yksilöllistä. Skitsofreniaan liittyy usein harhaluuloja ja aistiharhoja. Skitsofrenia vaikuttaa myös tunteisiin. Joskus skitsofreniaa sairastava ihminen ei itse huomaa olevansa sairas. Silloin lääkäri päättää, millaista hoitoa skitsofreenikko tarvitsee. Lääkäri yrittää aina huomioida potilaan elämäntilanteen ja tarpeet mahdollisimman hyvin. Skitsofreenikko ei välttämättä tarvitse laitoshoitoa.