Täytyykö minun kertoa asioista muille?
Asuntolassa muutama asukas kyselee koko ajan minun asioita minulta ja hoitajilta. Kun menen ulos, niin heti alkaa hirveä kysely, että mihin menen. Jos en halua kertoa itse, niin rynnätään kysymään ohjaajalta. Eivät usko millään, vaikka kuinka monta kertaa minä ja ohjaajat hoemme, että eivät minun asiat kuulu muille.
Miksi se sitten jatkuu ja jotkut luulevat asukkaina olevansa jotain hoitajia, joiden pitää minua hoitaa?
Sitten suuttuvat, kun minä matkin heitä ja kyselen heidän asioita eli he tietää, että toisten asiaan ei saa puuttua. En minä heidän, eikä he minun asiaan.
Vastaus:
On ymmärrettävää, että yhdessä asuvat ovat kiinnostuneita toistensa asioista ja tekemisistä. Se on tavallaan myös välittämistä toisesta.
Mutta ei sinun tarvitse kertoa omista asioistasi muille, jos et halua.
Sinä et voi muuttaa toisten käyttäytymistä, mutta voit muuttaa omia tapojasi.
Entä jos kokeilisit jotain uutta tapaa vastata?
Voisit vastata kysyjille ihan ystävällisesti vaikkapa jotain tällaista:
- Menen omille asioille
- Lähden nyt vaan ulos
- Käyn kaupassa.
Luulen, että suuttuminen ja kyselyn kieltäminen vain lisää kyselyjä.
Kannattaa ainakin kokeilla uusia tapoja.
Tsemppiä!