Olet tässä:
 

Työosuusraha tuo turvaa

Työskentelen työtoiminnassa kolme kertaa viikossa. Työtoiminta tuo minulle rytmiä ja tekemistä arkeen.

Aloitan aamuni alihankinnan puolella. Työskentelen siellä puoli päivää ja saan 8 euron työosuusrahan.

Päivän toinen puoli menee siivoustöiden parissa. Siivouspuolelta saan 10,60 euroa.

Nyt hyvinvointialue Keusote päätti lopettaa työosuusrahan maksamisen ensi vuoden alusta. Päätös johtuu hyvinvointialueen vaikeasta taloudellisesta tilanteesta.

Myös oma taloudellinen tilanteeni on jo valmiiksi vaikea. Työosuusrahan loppuminen lisää huolta entisestään.

Työosuusraha on tuonut minulle turvaa arjessa. Sen avulla olen pystynyt maksamaan välttämättömät menot ja suunnittelemaan tulevaa edes hieman.

Viikkobudjettini on tällä hetkellä 110 euroa. Tämä raha menee välttämättömiin menoihin, kuten ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin. Tilanne on tiukka, eikä ylimääräiseen ole juuri varaa.

Ilman työosuusrahaa joudun tarkastelemaan jokaista euroa. Joudun miettimään, mistä voin säästää ja mistä joudun luopumaan.

Olen yrittänyt tehdä myös palkkatyötä, mutta omat voimavarani eivät riitä siihen tällä hetkellä.

Työosuusraha ei ole vain raha. Se on myös tunne siitä, että tekemiselläni on merkitystä. Työosuusraha on tunne siitä, että minua tuetaan, kun elämässä on vaikeita hetkiä.

Nyt kun työosuusraha loppuu, tunnen epävarmuutta ja turvattomuutta.

Kommentit
Kirjoittanut Nimetön
Olen myös itse tehnyt avotöitä 1 eurolla tunnilta 2010 kesäkuulle asti. Sitten pääsin tuettuun palkkatyöhön ja olen tykännyt. Todella paljon parempi tuntipalkka nyt. Sopimukset on tehty 2026 maaliskuun loppuun.
Kirjoittanut Tommi Kasurinen
Hyvä kirjoitus
Kirjoittanut 
Harmillista kuulla. Sote-alueet ovat tiukilla ja tiukilla jo olevat ihmiset entistäkin tiukemmalla. Tsemppiä sinulle ja toivottavasti seuraavassa blogissasi jotain iloisempaa kerrottavaa.
Kirjoittanut Satu Marika
Minäkin saan 4 euroa työosuusrahaa päivässä, kun käyn työtoiminnassa Majakassa ma-to.
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.