Ulosotto
Mitä silloin tapahtuu, jos lasku jää maksamatta ja menee ulosottoon? Kenelle siitä ilmoitetaan?
Vastaus:
Jos lasku jää sinulta maksamatta, se ei mene heti ulosottoon. Ensin saat laskusta maksumuistutuksen. Jos sinulla on vaikeuksia maksaa lasku, kannattaa ottaa yhteyttä laskun lähettäjään. Voit esimerkiksi yrittää sopia laskun maksamisesta erissä.
Jos et ole maksumuistutuksen jälkeen maksanut laskua, siirtyy lasku perintään. Se tarkoittaa sitä, että saat laskusta kaksi maksuvaatimusta. Jos et edelleenkään maksa laskua, siirtyy asia käräjäoikeuteen. Kärjäoikeuden tekemän päätöksen jälkeen lasku voi siirtyä ulosottoon.
Ulosotossa laskun summa peritään sinun palkastasi. Jos sinulla ei ole tuloja, voidaan sinulta ulosmitata omaisuutta.
Jos käräjäoikeus toteaa, että lasku on jäänyt maksamatta eli saat tuomion, saat maksuhäiriömerkinnän luottotietoihisi. Se on huono asia, koska sen jälkeen sinun voi olla vaikea esimerkiksi saada itsellesi vuokra-asuntoa.
En nyt ihan ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla, että kenelle siitä ilmoitetaan. On tärkeää ymmärtää, että laskut kannattaa aina maksaa niin pian kuin mahdollista. Mutta ei tarvitse säikähtää, jos olet unohtanut maksaa laskun. Ei ole vaarallista, jos ehdit saada maksumuistutksen. Lasku on tällöin hieman suurempi, koska maksumuistuksen aiheuttamat kulut lisätään laskuun.
Jos tämä asia vaivaa sinua, jutelle siitä esimerkiksi ohjaajasi tai vanhempiesi kanssa.