Vanhemman kuolema
Toinen minun vanhemmistani kuoli ja suruni on kova. Kuinka pitkään suru kestää? Surenko häntä koko loppuelämäni? Entä sitten, jos vielä elossa oleva vanhempani kuolee ennen minua, niin kuinka minä kestän senkin?
Eräs henkilö kertoi minulle, että hän suree omien vanhempiensa kuolemaa vielä 10 vuoden jälkeen. Hän alkoi itkeä, kun kuuli minun vanhemman kuolemasta. Surenko minäkin niin pitkään? Miten kestän hautajaiset, koska niistä tulee varmasti henkisesti raskaat? Entä kuinka tuen parhaiten elossa olevaa vanhempaa hänen surussaan?
Vastaus:
Olen pahoillani vanhempasi kuoleman johdosta. Jokainen ihminen suree omalla tavallaan. Toiset surevat kauemmin ja raskaammin kuin toiset. Suru kuuluu elämään. Suru ei välttämättä koskaan häviä kokonaan, mutta se muuttuu. Aluksi suru voi tuntua musertavalta, mutta ajan kanssa se helpottaa.
Jos suru ei helpota yhtään, voi olla hyvä jutella asiasta vaikkapa terapeutin kanssa.
Toivotan sinulle ja läheisellesi voimia hautajaisiin. Voit kysyä vanhemmaltasi, mitä hän sinulta toivoo. Usein surevalle ihmiselle riittää, kun tietää, että hänen lähellään on toinen ihminen. Mutta muista omat voimasi. Juttele omasta surustasi läheistesi kanssa.