Vanhemmat riitelevät
Minä olen jo aikuinen, mutta minua ahdistaa, koska olen huomannut, että vanhempani riitelevät usein. Aina kun käyn heillä, isä ei muista asioita kunnolla, sitten äiti suuttuu ja he riitelevät. Äiti haukkuu isää tämän huonon muistin vuoksi ja isä suuttuu, kun äiti moittii häntä.
Miten heidät saisi lopettamaan riidat ja äidin uskomaan, että isä ei tahallaan unohda asioita? Älä vain sano, että puhuisin tästä asiasta heidän kanssaan, sillä silloin he suuttuvat minulle ja haukkuvat minut.
Vastaus:
Tuntuu varmasti todella pahalta kuunnella, kun vanhemmat riitelevät.
Tässä on neuvoja tilanteeseen:
1. Puhu tunteistasi.
Vanhempien riitely voi herättää sinussa monenlaisia tunteita, kuten pelkoa, surua, suuttumusta ja syyllisyyttä. Kaikki nämä tunteet ovat luonnollisia ja sinulla on oikeus puhua niistä.
Kerro vanhemmillesi, miltä sinusta tuntuu, kun he riitelevät.
Ymmärrän hyvin, että sinua pelottaa puhua tunteistasi vanhempiesi kanssa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sinun kannattaa yrittää. Ei sen takia, että sinun pitäisi ratkaista heidän riitansa. Puhuminen on tärkeää siksi, että se helpottaa sinun oloasi.
Ei haittaa, vaikka vanhempasi suuttuvat sinulle. Se tuntuu pahalta, mutta ei ole vaarallista. Pääasia on, että saat kerrottua, miltä sinusta tuntuu.
Jos et uskalla puhua asiasta vanhemmillesi, puhu jollekin muulle, johon luotat. On tärkeää, että puhut tunteistasi jollekin.
Rohkeutta!
2. Muista, että vanhempiesi riitely ei ole sinun syytäsi.
Vaikka olisit tehnyt jotain, mikä aiheuttaa erimielisyyksiä vanhempiesi välille, heidän riitelynsä ei ole koskaan sinun vikasi.
3. Älä osallistu vanhempiesi riitoihin.
Sinun ei tarvitse ratkaista vanhempiesi riitoja. Vanhempiesi pitää sopia riidat ilman sinun apuasi. Sinun ei myöskään tarvitse valita kumman puolella olet, kun he riitelevät.
4. Lähde pois, jos vanhempasi riitelevät.
Sinun ei tarvitse kuunnella tai osallistua vanhempiesi riitoihin. Sinulla on oikeus lähteä heidän luotaan pois, jos he alkavat riidellä.
5. Älä mieti vanhempiesi riitoja.
Sinä et voi lopettaa vanhempiesi riitelyä. Yritä olla miettimättä koko asiaa. Vanhempiesi riitely on heidän asiansa ja sinun tehtäväsi on elää omaa elämääsi. Tee asioita, joista tykkäät ja joista tulet iloiseksi.
Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle apua!