Vapaaehtoinen asepalvelus

Hei Kerttu,

olen kohta 21-vuotias täyttävä nuori nainen, jolla on oppimisvaikeuksia.

Itsetuntoni on ollut usein alhaalla ja samoin usko omiin kykyihin. Opin parhaiten näkemällä ja omaan hyvän kuvamuistin, joten käytän tätä taitoa hyväkseni.

Oppimisvaikeuteni heijustuu eniten matematiikassa, muut asiat ymmärrän, muttei vaan jää päähän lukemalla. Tykkään enemmän katsoa kuvia kuin lukea.

Olisin kiinnostunut armeijan käymisestä ja olen jopa harkinnut naisille suunnattua Intti tutuksi -leiriä, jotta pääsisin näkemään, millaista on olla naisena Puolustusvoimissa.

Olen urheilullinen, käyn salilla ja siksi olen hyvässä kunnossa.

Nyt vain mietin sitä, että uskaltaisinko hakea naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Olen yleensä rohkea ja vaikka monesti väitän olevani mm. huono englannissa, niin kuitenkin puhun englantia työssäni.

Lääkäri varmaan arvioisi minun olevan hyväkuntoinen, mutta tyssäisikö se sitten oppimisvaikeuksieni takia?

Vastaus:

Hei!

Hae ihmeessä rohkeasti vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Asepalvelukseen pääsy riippuu hakijan toimintakyvystä. Oppimisvaikeudet eivät välttämättä ole este asepalvelukselle. Lääkäri arvioi, onko toimintakyky riittävä armeijaan.

Tsemppiä!