Verikokeen pistokohta

Verikokeessa neula työnnetään suoraan ihon läpi suoneen. Kuinka pian se reikä umpeutuu pistoksen jälkeen? Ajattelin, että voiko sen kautta mennä likaa tai taudinaiheuttajia suoneen?

Vastaus:

Kysyin asiaa sairaanhoitajalta. Hän vastasi näin:

Pistokohta puhdistetaan ennen verikoetta.

Verikokeen jälkeen pistokohdan suojaksi laitetaan yleensä lappu. Sairaanhoitaja kertoo, kuinka kauan lappua kannattaa pitää suojana.

Pistokohdan umpeutuminen alkaa heti piston jälkeen. Pistokohta umpeutuu hyvin pian.