Veronpalautus ja veromätkyt

Mitä veronpalautus tarkoittaa? Entä veromätkyt? Löytyykö siitä tietoa selkokielellä? Minulle sanottiin, että ne tiedot näkee verokortista. Minusta verokortin lukeminen on aika hankalaa. Äiti osasi auttaa vähän ja onnistuimme yhdessä selvittämään, että minä saan 25 euroa veronpalautusta.

Vastaus:

Saat veronpalautusta, jos olet maksanut liikaa veroa. Veromätkyt eli jäännösvero taas tarkoittaa sitä, että olet maksanut liian vähän veroa ja sinun täytyy maksaa puuttuva osuus.

Nämä tiedot näkyvät verotuspäätöksessä, joka lähetetään sinulle kotiin. Jos joudut maksamaan jäännösveroa, verotuspäätöksen mukana on esitäytetty maksukuitti. Se on helpoin tapa katsoa joutuuko maksamaan jäännösveroa: onko kuitti tyhjä vai ei?

Verotuksesta löytyy tietoa selkokielellä verohallinnon sivuilta. Pääset lukemaan selkokielistä opasta tästä linkistä (www.vero.fi).