Yksin puhumisesta eroon

Miten pääsisin eroon yksin puhumisesta, koska se on johtanut noloihin tilanteihin? Jotkut ovat kuullet, kun puhun yksin minun omia vitsejä ja pitävät minua mielisairaana. Luulevat, että minä kuulen ääniä pääni sisällä, joita muut eivät kuule vaikka en minä sellaisia kuule.

Vastaus:

Tiedätkö mitä, yksin puhuminen on hyvä asia. Sinä puhut itsellesi. Itselle puhumista on tutkittu ja sen on todettu lisäävän ihmisen hyvinvointia. Puhu itsellesi, se auttaa sinua muun muassa muistamaan asioita. Jos olet esimerkiksi vihainen, sano ääneen, miksi olet vihainen. Se vähentää vihan tunnetta. Puhu itsestäsi positiivisia ja hyviä asioita. Jos sinulla on tapana sanoa esimerkiksi “olenpa minä tyhmä”, niin lopeta negatiivisten asioiden puhuminen. Puhuttele itseäsi omalla nimelläsi. Se auttaa siihen, että muut ihmiset eivät ajattele, että olet mielisairas.

Jos joudut noloontilanteeseen lyö se vitsiksi. “Taasko mä höpöttelin itsekseni?” “Kannattaa jutella itselle, se tekee hyvää.”