Kuntavaalit

Seuraavat kuntavaalit ovat kesäkuussa 2021.

Ennakkoäänestys on 26.5.–8.6.2021.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 13.6.2021.

Kuntavaaleissa kannattaa äänestää

Suomi jakautuu kuntiin. Kunnat päättävät monista tärkeistä asioista ja palveluista.

Kunnan toiminnasta vastaa kunnanvaltuusto. Kun äänestät, olet mukana valitsemassa jäseniä oman kuntasi valtuustoon.

Uusi kunnanvaltuusto aloittaa elokuussa 2021. Valtuusto valitaan kuntavaaleissa neljäksi vuodeksi kerrallaan.

Yli 18-vuotiaat saavat äänestää

Kuntavaaleissa saavat äänestää yli 18-vuotiaat kuntalaiset.

Jokainen äänestää oman kotikuntansa kuntavaaleissa. Kotikunta on yleensä se kunta, jossa asut.

Voit äänestää oman kunnan ehdokasta

Kunnanvaltuustoon pyrkiviä henkilöitä kutsutaan ehdokkaiksi.

Jokaisessa kunnassa on omat ehdokkaat. Voit äänestää vain oman kunnan ehdokasta.

Jokaisella ehdokkaalla on oma ehdokasnumeronsa.

Tietoa ehdokkaista saat esimerkiksi lehdistä, televisiosta tai internetistä. Voit myös tutustua ehdokkaiden vaalimainoksiin, joita on esimerkiksi kaduilla.

Kaikki ehdokkaat kuuluvat johonkin puolueeseen. Tavallisesti saman puolueen ehdokkailla on samanlaisia mielipiteitä.

Näin äänestät

Kun menet äänestämään, ota mukaasi henkilöllisyystodistus.

Henkilöllisyystodistuksia ovat esimerkiksi

  • passi
  • henkilökortti
  • ajokortti.

Äänestyspaikassa sinua odottaa vaalivirkailija. Hän tarkistaa ensiksi henkilöllisyystodistuksesta henkilöllisyytesi ja antaa sinulle äänestyslipun.

Sen jälkeen menet täyttämään äänestyslipun äänestyskoppiin. Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät.

Palaa sen jälkeen äänestyslipun kanssa vaalivirkailijan luo. Älä näytä kenellekään, minkä numeron kirjoitit äänestyslippuun.

Noudata näitä ohjeita äänestyspaikalla:

  • Pidä 2 metrin etäisyys muihin ihmisiin.
  • Huolehdi käsien puhtaudesta. Käytä käsihuuhdetta.
  • Käytä äänestyspaikalla kasvomaskia tai kasvovisiiriä.
  • Poista kasvomaski, jos vaalivirkailija pyytää.
  • Käytä kyniä ja lomakkeita ohjeiden mukaan.
  • Jos haluat, voit tuoda mukana oman kynän.

Koronatilanne voi vaihdella eri puolilla maata.

Seuraa tiedotusta, miten koronatilanne vaikuttaa äänestämiseen omassa kotikunnassasi.

Jos paikalliset viranomaiset antavat tarkempia ohjeita, noudata niitä tämän ohjeen sijaan.

Voit pyytää apua

Vaalivirkailija auttaa sinua äänestyspaikalla.

Äänestyspaikalla on myös vaaliavustaja. Jos et pysty täyttämään vaalilippua itse, pyydä apua vaaliavustajalta. Vaaliavustaja ei kerro muille, ketä äänestit.

Voit valita vaaliavustajan myös itse. Vaaliavustaja voi olla esimerkiksi perheenjäsen tai läheinen ihminen.

Katso video Näin äänestät ennakkoon:

Katso video Näin äänestät vaalipäivänä:

Lue lisää Kuntavaaleista selkokielellä: