Kuntavaalit

Seuraavat kuntavaalit ovat kesäkuussa 2021.

Ennakkoäänestys on 26.5.–8.6.2021.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 13.6.2021.

Yle Selkouutiset järjestää selkokielisen vaalitentin, joka nähdään TV1-kanavalla perjantaina 4.6. kello 15.40. Myöhemmin tentin voi katsoa Yle Areenasta.

Miksi kuntavaalit järjestetään?

Suomi jakautuu kuntiin. Kunnat päättävät monista tärkeistä asioista ja palveluista.

Kunnan toiminnasta vastaa kunnanvaltuusto. Kun äänestät, olet mukana valitsemassa jäseniä oman kuntasi valtuustoon.

Uusi kunnanvaltuusto aloittaa elokuussa 2021. Valtuusto valitaan kuntavaaleissa neljäksi vuodeksi kerrallaan.

Kuka saa äänestää?

Kuntavaaleissa saavat äänestää yli 18-vuotiaat kuntalaiset.

Jokainen äänestää oman kotikuntansa kuntavaaleissa. Kotikunta on yleensä se kunta, jossa asut.

Ketä voi äänestää?

Kunnanvaltuustoon pyrkiviä henkilöitä kutsutaan ehdokkaiksi.

Jokaisessa kunnassa on omat ehdokkaat. Voit äänestää vain oman kunnan ehdokasta. Voit äänestää vain yhtä ehdokasta.

Tietoa ehdokkaista saat esimerkiksi lehdistä, televisiosta tai internetistä. Voit myös tutustua ehdokkaiden vaalimainoksiin, joita on esimerkiksi kaduilla. Vaalimainoksia saattaa tulla myös kotiin postitse.

Kaikki ehdokkaat kuuluvat johonkin puolueeseen. Tavallisesti saman puolueen ehdokkailla on samanlaisia mielipiteitä.

Näin äänestät

Kun menet äänestämään, ota mukaasi henkilöllisyystodistus.

Henkilöllisyystodistuksia ovat esimerkiksi

  • passi
  • henkilökortti
  • ajokortti.

Äänestyspaikassa sinua odottaa vaalivirkailija. Hän tarkistaa ensiksi henkilöllisyystodistuksesta henkilöllisyytesi ja antaa sinulle äänestyslipun.

Sen jälkeen menet täyttämään äänestyslipun äänestyskoppiin. Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät.

Palaa sen jälkeen äänestyslipun kanssa vaalivirkailijan luo. Älä näytä kenellekään, minkä numeron kirjoitit äänestyslippuun.

Katso video Näin äänestät ennakkoon:

Katso video Näin äänestät vaalipäivänä: