Asumisen tuki

Hyvinvointialue voi järjestää vammaiselle ihmiselle tukea asumiseen.

Voit saada tukea esimerkiksi

  • raha-asioihin
  • kotitöihin
  • kaupassa käyntiin
  • liikkumiseen
  • ihmissuhteisiin
  • harrastuksiin
  • muuttamiseen.

Eri hyvinvointialueet järjestävät asumisen tukea eri tavoin.

Voit asua esimerkiksi yksin tai yhdessä kaverin kanssa ja saada tukea kotiin. Voit asua myös ryhmäkodissa yhdessä muiden kanssa.

Asumisen tuki suunnitellaan yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa. Sosiaalityöntekijä kertoo sinulle, millaisia asuntoja on tarjolla ja millaista tukea voit saada.

On tärkeää, että saat riittävästi tietoa siitä, millaisia asumisen vaihtoehtoja sinulla on.

Sinulla on myös oikeus vaikuttaa siihen, miten asut ja millaista tukea saat asumiseen.

Kun saat oikeanlaista tukea, voit asua ja elää, kuten itse haluat.

Suunnitelma asumisen tuesta kirjataan asiakassuunnitelmaasi. Asiakassuunnitelma on sama asia kuin palvelusuunnitelma. Teet asiakassuunnitelman yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa.

Jos haluat lisää tietoa asumisen vaihtoehdoista ja asumisen tuesta, juttele asiasta läheisen ihmisen tai ohjaajan kanssa. Voit ottaa yhteyttä myös sosiaalityöntekijään.

Voit kysyä asumisesta myös Verkko-Kertulta. Kerttu vastaa kysymykseesi selkokielellä.

Kysy Kertulta

Teksti: Jenni Sipilä, 2023

Lue lisää: