Olet tässä:
 

Vihdoin uusi koti

Pudasjärvellä odotettiin monta vuotta uuden ryhmäkodin rakentamista. Nyt asukkailla on riittävästi tilaa ja lyhyt matka asioille.

Uusi koti on mukavampi

Pudasjärvellä aloitti tammikuussa toimintansa uusi ryhmäkoti Korte.

Sen piti valmistua alun perin jo monta vuotta sitten.

Viivästymisen takia asukkaat joutuivat väliaikaisiin tiloihin syrjäiseen ja vanhaan terveyskeskukseen.

Taimi Manninen kertoo, että odottaminen tuntui ikävältä.

”Uusi koti on paljon mukavampi. Nyt minulla on oma terassi, josta näkee suoraan torille”, Taimi sanoo.

Parasta on saunavuoro

Uudessa ryhmäkodissa asuu 15 henkeä. Kaikilla on oma yksiö tai kaksio. Lisäksi on paljon yhteisiä tiloja.

Monen asukkaan mielestä parasta on hieno esteetön sauna.

”Perjantaina on saunavuoro. Lisäksi oman asunnon suihkussa voi käydä aina, kun itse haluaa”, Marjaana Alatalo kertoo.

Anja Ilveksen mielestä oli mukavaa päästä muuttamaan uuteen kotiin.

”Olen viihtynyt ihan hyvin. Kivoin paikka on oleskeluhuone. Siellä vietetään aikaan yhdessä. Välillä menen omaan huoneeseen katsomaan rauhassa televisiota”, Anja sanoo.

Lyhyt matka kauppaan

Riikka Sarajärvi pitää kovasti uudesta kaksiostaan Kortteessa.

”Minulla on nyt paljon tilaa. Myös oma keittiö on kiva. Aion tehdä itse ruokaa. Olen jo etsinyt reseptejä”, Riikka sanoo.

Yhdessä edunvalvojansa kanssa Riikka päätti hankkia pesukoneen. Nyt hän pesee itse omat pyykkinsä.

Uusi ryhmäkoti Korte sijaitsee ihan Pudasjärven keskustassa.

Riikan mielestä sijainti on oikein hyvä.

”Pääsen kävellen joka paikkaan. Kävelen itse työtoimintaan. Lisäksi voin käydä kaupassa aina, kun tulee jokin ostos mieleen”, Riikka sanoo.

Ihmisiä ja elämää

Marja Lohvansuu on vastuuyksikköpäällikkö uudessa ryhmäkoti Kortteessa. Hänen mielestään on tärkeää, että tukea tarvitsevat ihmiset asuvat lähellä kaikkia palveluita.

”Asukkaat ovat itse toivoneet, että koti on keskeisellä paikalla. He lähtevät aiempaa useammin ulos, kun ikkunasta näkyy ihmisiä ja elämää”, Marja-johtaja sanoo.

Uuden ryhmäkodin valmistuminen on ollut iso asia koko paikkakunnalla. Monen ihmisen arki muuttui helpommaksi ja paremmaksi.

Teksti: Mari Vehmanen, 2024
Kuvat: Laura Vesa