B- ja C-lausunnot
Mihin asioihin B- ja C-lausuntoja käytetään? Mihin etuuksiin tai palveluihin?
Vastaus
Hei
B- ja C-lausunnot ovat lääkärin kirjoittamia lausuntoja. Niitä käytetään yleensä Kelan etuuksien sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen hakemiseen.
B-lausunto on laaja lääkärinlausunto. Se sisältää tarkat tiedot potilaan sairaudesta, toimintakyvystä, tehdyistä tutkimuksista ja hoidon tarpeesta.
B-lausuntoa käytetään esimerkiksi seuraavien hakemiseen:
- sairauspäiväraha
- kuntoutustuki
- työkyvyttömyyseläke
- lääkinnällinen kuntoutus
- kuntouttava psykoterapia
- erityiskorvattavat lääkkeet
- palveluasuminen
- muut sosiaalipalvelut.
C-lausunto on lyhyempi lääkärinlausunto. Se täydentää usein B-lausuntoa.
C-lausuntoa käytetään usein tukien ja palvelujen jatkohakemuksiin.