Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Opiskelu ja opintotuki

    27.8.2026

    Jep.

    Eilen kävin Spesiassa tutustumassa ja siellä sain kuulla, että myös opintotuesta on leikattu paljon.

    Mutta koska Spesia on erityisoppilaitos, niin he täyttävät viimeisetkin paikat, joten saatan vielä päästäkin sinne.

    Vastaus

    Hei

    Mukavaa, että kävit Spesiassa.

    Toivottavasti pääset opiskelemaan!

    Mitä haluaisit opiskella?

  • Kiusaamisen kieltäminen

    27.8.2026

    Hei!

    Miksi minulle sanotaan, että minä en saa kiusata muita asukkaita asuntolassa?

    Minulla on oikeus kiusata muita!

    Vastaus

    Hei

    Kukaan ei saa kiusata muita. Kenelläkään ei ole oikeutta kiusata.

    Kiusaaminen on aina väärin.

  • Saman asian kyseleminen

    27.8.2026

    Mitä pitää tehdä, kun yksi asukas kysyy koko ajan samoja asioita?

    Kun sanon, että en halua enää puhua asiasta, niin hän jatkaa kyselemistä silti koko ajan. Mikään ei auta.

    Vastaus

    Hei

    Ymmärrän hyvin, että jatkuva kyseleminen voi tuntua raskaalta. Asukas ei kuitenkaan tarkoita pahaa.

    Kyseleminen voi olla tämän asukkaan tapa jutella.

    Voit vastata asukkaalle sen verran kuin itse haluat.

    Voit jutella asiasta myös ohjaajien kanssa. Voitte miettiä yhdessä, miten tilanteissa kannattaa toimia.

    Tsemppiä!

  • Kemiasta

    27.8.2026

    Olen kiinnostunut kemiasta, ja voisin opetella sitä kirjoista sekä tekemällä.

    Saako vammainen tehdä niin?

    Vastaus

    Hei

    Kiva kuulla, että olet kiinnostunut kemiasta!

    Tietenkin saat opetella kemiaa.

    Joissakin kemian kokeissa käytetään aineita, jotka voivat olla vaarallisia. Siksi kemian kokeita kannattaa tehdä yhdessä jonkun sellaisen ihmisen kanssa, joka tuntee kemiaa.

    Kemian kokeissa pitää käyttää oikeita suojavarusteita ja noudattaa annettuja ohjeita.

  • Yllätysmatka Ruotsiin

    26.8.2026

    Hei

    En tiedä, miksi lähdin pakenemaan Ruotsista ja miksi vihaan. Ehkä muisto.

    Meinaan tehdä yllätysmatkan kotiin Ruotsiin. Osaan matkustaa itse. Onkohan se hieno juttu?

    Pitää järjestää asiat täällä, että pääsen lähtemään. Mutta en meinaa ilmoittaa Ruotsissa kellekään. Löydän perille. Eikö ole hieno asia?

    Vastaus

    Hei

    On hieno juttu, että osaat matkustaa itse!

    Matkustamiseen ja asioiden järjestämiseen voi myös hyvin pyytää apua, jos sitä tarvitsee. Siinä ei ole mitään väärää tai pahaa.

    Minäkin pyydän matkustamiseen apua perheenjäseniltäni.

    Tsemppiä!

     

  • Vahtaaminen

    24.8.2026

    Eihän vahtaaminen kuulu hyvin tapoihin?

    Aina kun joku vahtaa, mua alkaa ahdistamaan ja ärsyttämään.

    Vastaus

    Hei

    Ymmärrän, että vahtaaminen ahdistaa ja ärsyttää.

    Vahtaaminen ei yleensä kuulu hyviin tapoihin. Joskus ihmistä pitää vahtia esimerkiksi turvallisuuden takia.

    Jos joku vahtaa sinua, asiasta kannattaa jutella. Voit kertoa, että vahtaaminen tuntuu sinusta pahalta.

    Yleensä asiat ratkeavat juttelemalla.

    Tsemppiä!

  • Asuntolasta muuttaminen

    24.8.2026

    Hei

    Onko asuntolassa asuminen pakollista? Saako sieltä muuttaa omilleen?

    Vastaus

    Hei

    Asumisen tapoja on monia. Asumiseen voi saada tukea myös omaan asuntoon.

    Eri kunnissa on tarjolla erilaisia asumisen vaihtoehtoja.

    Jos haluat muuttaa pois asuntolasta, juttele asiasta esimerkiksi läheisen ihmisen, ohjaajan tai sosiaalityöntekijän kanssa.

    On tärkeää, että saat riittävästi tietoa siitä, millaisia asumisen vaihtoehtoja sinulla on.

    Lue myös: Monta tapaa asua

  • Turvasumutteen käyttö

    24.8.2026

    Moi kerttu, minulla on asiaa hurjaa, kun turvasumutetta on suihkutettu kehitysvammaisten asumisessa. Se tuntuu surulliselta ja vähän pelottavalta.

    Vastaus

    Hei

    Ymmärrän hyvin, että uutinen turvasumutteen käytöstä kehitysvammaisten asumisyksikössä surettaa ja pelottaa.

    Minäkin tulin uutisesta surulliseksi.

    Mutta hyvä, että asia tuli julki! Nyt siihen voidaan puuttua.

    Sumutteen käyttö on jo kielletty asumisyksikössä, joka oli uutisissa.

    Huolien ja pelkojen kanssa ei kannata jäädä yksin. Asiasta kannattaa jutella luotettavien ihmisten kanssa. Puhuminen helpottaa yleensä oloa.

    Vernerissä on myös muita vinkkejä huolien ja pelkojen käsittelyyn: Puhu huolista ja peloista

  • Yksiön irtisanominen

    24.8.2026

    Hei

    Onko minulla oikeus irtisanoa yksiön vuokrasopimus, jos en pysty taloudellisista syistä olemaan yksiössä?

    Vastaus

    Hei

    Jos et pysty maksamaan vuokraa, pyydä apua esimerkiksi asumisen ohjaajalta tai vammaispalveluiden sosiaalityöntekijältä. Voitte yhdessä miettiä ratkaisuja tilanteeseen ja ottaa yhteyttä vuokranantajaan.

    Voit ottaa yhteyttä myös Kelaan. Kela voi myöntää esimerkiksi toimeentulotukea, jos rahat eivät riitä pakollisiin menoihin.

    Älä jää asian kanssa yksin. Pyydä apua mahdollisimman pian.

    Lue myös: Kelan toimeentulotuki selkokielellä (kela.fi)

  • Samasta asiasta puhuminen

    18.8.2026

    Miks pitää aina puhua samoista asioista, kuten kehitysvammaisuudesta?

    Maailmassa on paljon asioita, joista voi puhua.

    Vastaus

    Hei

    Ihmisillä voi olla erityisiä kiinnostuksen kohteita, joista he haluavat jutella muiden kanssa.

    Joskus samoista aiheista puhuminen voi tuntua tylsältä. Silloin voi ehdottaa keskustelua jostain muusta aiheesta.