Yhteisöllinen asuminen

Mitä on yhteisöllinen asuminen vammaispalveluissa? Mitä se sisältää?

Vastaus

Hei

Vammaispalvelut voivat järjestää tukea asumiseen. Yksi tapa asua ja saada tukea on yhteisöllinen asuminen.

Yhteisöllisessä asumisessa henkilöllä on oma asunto. Asunto sijaitsee asumisyksikössä tai asuntoryhmässä.

Oman asunnon lähellä on yhteisiä tiloja, joissa asukas voi osallistua yhteiseen toimintaan.

Yhteisöllisessä asumisessa tukea saa oman, yksilöllisen tarpeen mukaan.

Tukea voi saada esimerkiksi

  • itsestä huolehtimiseen
  • kodin hoitamiseen
  • ruuanlaittoon
  • ihmissuhteisiin
  • vapaa-aikaan.

Yhteisöllisessä asumisessa ei yleensä ole ohjaajaa paikalla yöllä. Joissain paikoissa tukea voi saada yöllä esimerkiksi soittamalla sovittuun puhelinnumeroon.

Voit kysyä yhteisöllisestä asumisesta lisää esimerkiksi ohjaajalta tai vammaispalveluiden työntekijältä.

Lue myös: