Suunnittele rahankäyttöä
Rahaa tarvitaan monenlaisiin asioihin, kuten
- ruokaan
- vaatteisiin
- harrastuksiin
- asumiseen
- laskujen maksamiseen.
Harvalla ihmisellä on niin paljon rahaa, että se riittää kaikkeen. Siksi rahan käyttöä pitää suunnitella.
Tällä sivulla on vinkkejä rahankäytön suunnitteluun.
Laske tulot ja menot
Tulot tarkoittavat rahaa, joka tulee sinulle.
Tuloja voivat olla esimerkiksi
- palkka
- eläke
- opintotuki
- asumistuki
- kuntoutusraha
- taskuraha
- lahjaksi saatu raha.
Menot ovat asioita, joihin käytät eli kulutat rahaa.
Menoja ovat esimerkiksi
- ruoka
- vuokra
- puhelinlasku
- sähkölasku
- lääkkeet
- matkaliput
- vaatteet
- harrastukset.
Kun suunnittelet rahankäyttöä, laske tulosi ja menosi esimerkiksi kuukauden ajalta.
Alla on esimerkki kuukauden tuloista ja menoista.
Tulot:
- Työosuusraha 150 euroa
- Työkyvyttömyyseläke 900 euroa
- asumistuki 400 euroa
Tulot ovat yhteensä 1 450 euroa kuukaudessa.
Menot:
- vuokra 650 euroa
- ruoka 300 euroa
- puhelinlasku 30 euroa
- bussikortti 60 euroa
- lääkkeet 40 euroa
- harrastus 50 euroa
- vaatteet ja hygieniatarvikkeet 70 euroa
Menot ovat yhteensä 1 200 euroa kuukaudessa.
Vertaa tuloja ja menoja
On tärkeää, että tulosi ovat suuremmat kuin menosi. Näin rahasi riittävät ja voit ehkä myös säästää yllättäviä menoja tai suurempia hankintoja varten.
Jos menosi ovat suuremmat kuin tulosi, vähennä menojasi eli käytä vähemmän rahaa.
Näin vähennät menojasi
Joihinkin menoihin voi olla vaikea vaikuttaa itse. Tällaisia menoja voivat olla esimerkiksi vuokra ja lääkkeet.
Jotkut menot ovat sellaisia, että voit itse valita, kuinka paljon käytät niihin rahaa. Tällaisia menoja voivat olla esimerkiksi ruoka ja vaatteet.
Näin säästät ruokaostoksissa
Tee ennen kauppaan menoa ostoslista. Kirjoita listaan vain ne ruoat, jotka tarvitset. Kun sinulla on lista, et osta turhia ruokia.
Älä mene kauppaan nälkäisenä. Nälkäisenä tulee helposti ostettua liikaa herkkuja.
Vertaile kaupassa hintoja. Valitse halvin tuote.
Valitse ruoka-aineita, joista voit valmistaa halpoja ruokia.
Halpoja ruokia ovat esimerkiksi
- peruna
- riisi
- pasta
- puuro
- keitot.
Hyödynnä tarjouksia.
Näin säästät muissa ostoksissa
Harkitse, ennen kuin ostat jotain uutta. Osta vain se, mitä oikeasti tarvitset.
Osta vaatteita ja tavaroita käytettynä esimerkiksi kirpputorilta.
Lainaa ja vaihtele vaatteita ja tavaroita esimerkiksi naapureiden tai kavereiden kanssa.
Kirjastosta voit lainata esimerkiksi
- pelejä
- lehtiä
- elokuvia
- levyjä
- kirjoja.
Näin säästät rahaa kotona
Sammuta valot ja sähkölaitteet, kun et käytä niitä. Tämä säästää sähköä.
Pese pyykkiä täysi koneellinen, niin säästät vettä.
Myös lyhyempi suihku säästää vettä.
Tunnista huijaukset
Huijarit yrittävät saada ihmisiltä rahaa.
Huijari voi yrittää huijata rahaa esimerkiksi puhelimessa, netissä tai somessa.
Huijari voi pyytää sinua lähettämään rahaa tai antamaan henkilökohtaisia tietoja.
Henkilökohtaisia tietoja ovat esimerkiksi
- käyttäjätunnukset
- salasanat
- tunnusluvut
- pankkikortin tiedot.
Älä anna henkilökohtaisia tietoja puhelimessa, sähköpostissa tai netissä kenellekään. Pankki, poliisi tai muu viranomainen ei koskaan kysy näitä tietoja puhelimessa, sähköpostilla tai netissä.
Älä anna pankkikorttia tuntemattomalle ihmiselle. Pidä pankkikortti ja pankkitunnukset erillään toisistaan.
Jos saat epäilyttävän viestin, jossa on linkkejä, älä avaa linkkejä. Älä myöskään vastaa viestiin. Näytä viesti luotettavalle ihmiselle.
Jos joku pyytää sinua lähettämään rahaa, älä lähetä.
Jos epäilet huijausta, kerro siitä luotettavalle ihmiselle. Asiaa ei tarvitse hävetä!
Pyydä apua
Rahankäytön suunnittelu ei ole helppoa. Onneksi sitä voi oppia ja opetteluun saa apua!
Raha-asioihin kannattaa pyytää apua esimerkiksi
- ohjaajalta
- perheenjäseneltä
- edunvalvojalta.
Teksti: Jenni Sipilä, 2026
Kuva: Unsplash
Lisää tietoa selkokielellä:
- Edunvalvonta
- Elämää edunvalvonnassa
- Pieni rahaopas (kuluttajaliitto.fi)
- Selkosanomat kuvilla: Näin voit säästää rahaa (selkosanomat.fi)
- Ruokakaupassa (papunet.net)
- Kahvilassa (papunet.net)
- Peli: Papumarket (papunet.net)
- Peli: Papukioski (papunet.net)
