Kotiin Ruotsiin

Olen Suomessa ja menossa kotiin Ruotsiin.

Osaan suomea tosi hyvin. Opettelin sitä lapsena jo. Täällä ihmetyttää toinen maa Etelä-Afrikka. Minun kansalaisuus on Ruotsi ja Etelä-Afrikka. Onko se paha asia?

Minusta tuntuu, että Afrikan jälkeen minusta ei pidetä.

Ruotsiin olen syntynyt ja kasvanut. Afrikassa olen kolme kertaa käynyt Etiopian kautta. Tukholma, Etiopia ja Johannesburg. Kaukana täältä.

Äiti kieltää menemästä Afrikkaan. Äiti on ollut minun mukana, koska minun juuret täytyy selvittää.

Mitä pitäisi ajatella Suomesta?

Olen maailmanmatkaaja. Ei tunnu hyvältä.

Vastaus

Hei

Ei ole paha asia, että sinulla on kaksi kansalaisuutta. Minusta se on hieno asia!

Kurjaa, että sinusta tuntuu, ettei sinusta pidetä afrikkalaisuuden takia. Ketään ei saa syrjiä kansalaisuuden takia. Se on väärin.

Ymmärrän hyvin, että haluat selvittää juuresi. Hyvä, jos äitisi auttaa sinua siinä.

Toivottavasti juurien selvittäminen helpottaa oloasi.

Juttele asiasta sellaisten ihmisten kanssa, jotka kuuntelevat sinua. Sekin voi parantaa oloasi.

Tsemppiä!