Valtteri: Ystävyys voi alkaa yllättäen
Ystävyytemme alkoi eräänä syksynä Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräyksessä. Olimme siellä vapaaehtoistyössä ja tapasimme ensimmäisen kerran. Silloin emme tienneet, että pitäisimme yhteyttä vielä neljä vuotta myöhemmin.

Asuimme silloin samassa kaupunginosassa. Siksi oli helppo tavata ja jutella. Ystävyys syntyi vähitellen yhteisten keskustelujen ja kokemusten kautta. Pikkuhiljaa toisesta ihmisestä tuli tärkeä osa arkea.
Vuosien aikana elämä on muuttunut paljon. On tullut kiireitä, uusia vaiheita ja omia haasteita. Silti ystävyys on säilynyt. Se kertoo siitä, että aito ystävyys voi kestää aikaa ja muutoksia.
Kaikista ystävyyksistä ei tarvitse tehdä suurta numeroa. Joskus tärkeintä on tietää, että toinen on olemassa. On ihminen, jonka kanssa voi jutella, muistella vanhoja asioita ja jakaa elämän tapahtumia vielä vuosienkin jälkeen.
On hienoa ajatella, että yksi syksyinen vapaaehtoispäivä voi tuoda elämään jotain tärkeää pitkäksi aikaa.
Ystävyys voi alkaa pienestä hetkestä, mutta sen merkitys voi kestää vuosia.
Teksti ja kuva: Valtteri Knuutinen