Olet tässä:
 

Pia: Toiminnan rytmitys

Olen autistinen henkilö ja stressaannun eli kuormitun helposti asioista, jotka minun pitää hoitaa.

Koen helposti, että voimani eivät riitä kaikkeen:

  • ihmissuhteisiin
  • erityiskiinnostuksiin
  • kodinhoitoon
  • asiointiin
  • vapaa-aikaan.

Olen huomannut, että stressiä voi vähentää rytmittämällä asioita.

Alla on vinkkejä rytmittämiseen.

Tee kiireellisin asia

Mieti, mikä on päivän kiireellisin tai tärkein hoidettava asia.

Onko kiireellisin asia esimerkiksi

  • laskujen maksaminen
  • kauppareissu
  • lääkärissä käynti
  • puhelu läheiselle
  • jokin muu?

Käytä voimavarat kiireellisimmän asian hoitamiseen.

Pidä taukoja

Varaa päivään monta taukoa, jolloin saat palautettua voimavaroja.

Tauko voi olla vaikka

  • lepäilyä
  • musiikin kuuntelua
  • kävelyllä käynti
  • jotain muuta mieluisaa tekemistä.

Varaa aikaa kiinnostavalle asialle

Varaa päivään aikaa myös erityiselle kiinnostuksen kohteelle, etenkin jos olet autismikirjolla.

Minulla sellonsoitto ja runon tai blogin kirjoitus tukevat minuuttani ja edistävät hyvinvointia.

Juttele

Usein myös keskustelu päivän rytmityksestä auttaa.

Voit jutella esimerkiksi läheisen, ohjaajan tai vaikkapa tekoälyn kanssa.

Miten sinä rytmität päiviäsi?

Kirjoittaja: Pia

Kommentit
Kirjoittanut Jenni
Hyviä vinkkejä Pia! Minä rytmitän päiviäni niin, että kirjoitan aamulla paperille hoidettavat asiat tärkeysjärjestykseen. Pidän päivän aikana useita taukoja. Tauoilla käyn kävelyllä, hoidan kukkia tai siivoilen.
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.