Ajankohtaista

Osallistu kirjastojen lukuhaasteeseen

8.10.2025

Helmet-kirjastot eli pääkaupunkiseudun kirjastot järjestävät joka vuosi lukuhaasteen.

Lukuhaaste auttaa sinua löytämään luettavaa.

Lukuhaasteessa on 50 kohtaa. Jokainen kohta liittyy erilaiseen kirjaan.

Tutustu haasteisiin Helmet-kirjastojen sivuilla ja valitse lukemista niiden avulla.

Helmetin sivuilla on myös tarkemmat ohjeet osallistumiseen.

Hyviä lukuhetkiä!

Pääset Helmetin sivuille tästä linkistä (helmet.fi)

Osallistu Papunetin piirustuskilpailuun

6.10.2025

Papunetin piirustuskilpailun aihe on tänä vuonna harrastukset.

Voit osallistua kilpailuun 26. lokakuuta asti.

Papunet valitsee kilpailuun lähetetyistä töistä 12 työtä, joista yleisö pääsee äänestämään omaa suosikkiaan. Eniten ääniä saanut työ palkitaan 50 euron lahjakortilla ja kaksi seuraavaa 30 euron lahjakortilla. Lisäksi jokainen osallistuja saa kunniakirjan.

Voittajien nimet kerrotaan marraskuussa Papunetin verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Voittajille tai heidän yhteyshenkilöilleen ilmoitetaan voitosta myös sähköpostilla.

Kilpailuun osallistuneita piirustuksia julkaistaan Papunetin verkkogalleriassa sekä Papunetin ja Kehitysvammaliiton sosiaalisessa mediassa. Papunetillä on piirustuksiin vapaa julkaisuoikeus.

Voit osallistua kilpailuun Papunetin piirustusohjelmalla osoitteessa papunet.net/piirustuskilpailu

Kiasma järjestää selkokielisen ja ilmaisen opastuksen

22.9.2025

Nykytaiteen museo Kiasma järjestää selkokielisen opastetun kierroksen perjantaina 3. lokakuuta kello 13-14.

Opastetulla kierroksella tutustutaan kokoelmanäyttelyyn, jonka nimi on Kivi, paperi, sakset.

Perjantaina 3.10. museoon on ilmainen sisäänpääsy. Myös opastus on ilmainen.

Voit ilmoittautua kierrokselle mukaan museon infotiskillä ennen kierroksen alkua. Kierrokselle mahtuu 20 osallistujaa.

Lue lisää kierroksesta Kiasman sivuilta (kiasma.fi)

Hyvän mielen Instalive ti 26.8.

19.8.2025

Hyvä mieli voi tulla monenlaisista asioista, kuten kukista, liikunnasta tai taiteesta.

Mistä sinulle tulee hyvä mieli?

Tule juttelemaan hyvästä mielestä Vernerin Instaliveen tiistaina 26. elokuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Osallistu myös hyvän mielen kuvakilpailuun:

Hyvä mieli

Nähdään livessä!

Parafest on Joensuussa elokuussa

19.6.2025

Parafest järjestetään Joensuun keskustassa 13.-16. elokuuta 2025.

Parafestissa voit nauttia parataiteilijoiden esityksistä viiden päivän ajan.

Kaikki esitykset ja tilaisuudet ovat ilmaisia ja esteettömiä.

Lue lisää Parafestin sivuilta

Hyvän mielen Instalive

26.5.2025

Hyvä mieli voi tulla monenlaisista asioista, kuten kukista, liikunnasta tai taiteesta.

Mistä sinulle tulee hyvä mieli?

Tule juttelemaan hyvästä mielestä Vernerin Instaliveen keskiviikkona 4. kesäkuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Opas vaihdevuosista

19.5.2025

Vaihdevuodet tarkoittavat ajanjaksoa naisen elämässä, kun munasarjojen toiminta heikkenee ja pysähtyy.

Vaihdevuodet alkavat yleensä 45-55 vuoden iässä.

Vaihdevuosien aikana kuukautiset loppuvat kokonaan ja silloin myös hedelmällisyys päättyy.

Jotkut kärsivät vaihdevuosien aikana uniongelmista, lisääntyneestä hikoilusta, päänsärystä tai huimauksesta.

Vaihdevuodet voivat aiheuttaa myös muita oireita.

SelkoSeks on julkaissut selkokielisen oppaan vaihdevuosista.

Lataa opas vaihdevuosista (pdf)

Osallistu Tavallista elämää -kampanjaan

10.5.2025

Osallistu Tavallista elämää -kampanjaan 19.-25. toukokuuta. Vähennä ennakkoluuloja ja lisää tietoa vammaisuudesta tai vammaisalasta.

Voit osallistua kampanjaan Instagramissa, TikTokissa tai Facebookissa

Näin osallistut kampanjaan:

  • Ota kuva tai tee video tavallisesta arjen tekemisestä.
  • Jaa kuva tai video sosiaalisessa mediassa.
  • Kerro julkaisussa, mitä kuvassa tai videossa tapahtuu.
  • Voit kertoa myös asian, joka ihmisten olisi hyvä tietää vammaisuudesta tai vammaisalasta.
  • Käytä julkaisussa tunnisteita #TavallistaElämää ja #UVVAhanke.
  • Voit merkitä julkaisuun Instassa ja TikTokissa @diakamk ja Facebookissa @Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Kampanja vähentää ennakkoluuloja ja lisätä tietoa vammaisuudesta ja vammaisalasta. Kampanjan järjestää Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke ja sitä koordinoi Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Lue lisää kampanjasta Diakin sivuilta (diak.fi)

Jutellaan palkkatyöstä InstaLivessä

22.4.2025

Tule kysymään ja juttelemaan työstä ja työllistymisestä Vernerin InstaLiveen keskiviikkona 23. huhtikuuta kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä työstä ja työllistymisestä etukäteen Verkko-Kertulle.

Kysymyksiin vastaavat livessä kokemusasiantuntija Karoliina Olkkonen ja Kehitysvammaliiton työllisyysasiantuntija Simo Klem.

Kysy Kertulta

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Ennakkoäänestys päättyy tänään

8.4.2025

Alue- ja kuntavaalien ennakkoäänestys päättyy tiistaina 8.4.

Varsinainen vaalipäivä on tämän viikon sunnuntaina 13.4.

Aluevaaleissa valitaan valtuutetut aluevaltuustoihin. Aluevaltuustot päättävät hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä.

Kuntavaaleissa valitaan valtuutetut kuntien valtuustoihin. Kuntien valtuustot päättävät kunnan toiminnasta ja taloudesta.

Aluevaaleja ei pidetä Helsingin kaupungissa, koska siellä sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä päättää kaupunki itse.

Lue lisää vaaleista ja äänestämisestä

Puhutaan rakkaudesta InstaLivessä

11.3.2025

Tule juttelemaan rakkaudesta ja ihmissuhteista Vernerin InstaLiveen keskiviikkona 26. maaliskuuta kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä rakkaudesta ja ihmissuhteista etukäteen Verkko-Kertulle. Vastaamme kysymyksiin livessä.

Kysy Kertulta

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Lahjakorttien voittajat on arvottu

22.1.2025

Hei

Saimme Vernerin kävijäkyselyyn paljon tärkeitä vastauksia. Käytämme vastauksia selkosivujen toiminnan arviointiin ja kehittämiseen.

Vastauksien perusteella selkosivuilta löytää seuraa ja vertaistukea sekä saa tietoa ja neuvontaa.

Arvoimme vastaajien kesken kaksi S-ryhmän 30 euron lahjakorttia. Olemme olleet yhteydessä arvonnan voittajiin.

Kiitos paljon jokaiselle vastaajalle!

Vastauksesi on meille tärkeä.

Jutellaan vapaa-ajasta Instalivessä

16.1.2025

Tule kysymään ja juttelemaan vapaa-ajasta Vernerin Instagramiin tiistaina 21.1. kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Lue vinkkejä vapaa-aikaan

Nähdään livessä!

Hyvää joulua ja uutta vuotta!

20.12.2024

Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta.Vernerin selkosivujen toimitus on lomalla 8.1.2025 asti.

Blogeissa ilmestyy paljon uusia julkaisuja myös loman aikana, kannattaa seurata!

Voit lähettää neuvontapalstoille kysymyksiä ja kirjeenvaihtopalstalle ilmoituksia myös loman aikana. Julkaisemme ne loman jälkeen.

Alla on lista palveluista, joissa voit kysyä neuvoa tai jutella myös jouluna.

Hyvää joulua ja uutta vuotta!

Kohdataan-some

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa.

Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Keskusteluapua netissä

Mieli ry järjestää nuorille ja aikuisille keskusteluapua netissä.

Pääset Mieli ry:n sivuille tästä linkistä (mieli.fi)

Kirkon Palveleva puhelin

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Palvelevan puhelimen numero on 0400 221 180.

Puhelin on auki joka päivä kello 18-24.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

MIELI ry:n Kriisipuhelin

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua huoliin ja murheisiin.

Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.

Voit soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Jutellaan joulusta Instassa

3.12.2024

Tule juttelemaan joulusta Vernerin Instagramiin keskiviikkona 11.12. kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Hyvää vammaisten ihmisten päivää!

3.12.2024

Tänään 3. joulukuuta vietetään vammaisten ihmisten päivää.

YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien sopimus vammaisten oikeuksista takaa vammaisille ihmisille samat oikeudet kuin muille.

Näitä oikeuksia ovat esimerkiksi

  • oikeus osallistua ja vaikuttaa
  • oikeus omannäköiseen asumiseen
  • oikeus käyttää samoja palveluja kuin muut
  • oikeus saada työstä palkkaa
  • oikeus parisuhteeseen ja perheen perustamiseen.

Vammaissopimus kieltää syrjinnän. Vammaisia ihmisiä ei siis saa kohdella huonommin kuin muita.

Vammaisia ihmisiä pitää kohdella yhdenvertaisesti eli samalla tavoin kuin muita.

Lue lisää vammaisten ihmisten oikeuksista

Hyvää kehitysvammaisten ihmisten viikkoa!

1.12.2024

Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikko on 1.–7. joulukuuta.

Teemaviikolla juhlitaan ja vaalitaan itsemääräämisoikeutta. Jokaisella on oikeus päättää itse – ja oikeus saada päätöksentekoon tukea.

Teemaviikon julkilausuman ovat tänä vuonna tehneet Hyvinkään Sankarit, Me Itse -ryhmän jäsenet.

Jokaisella on oikeus päättää itse asioista

Itsemääräämisoikeus tarkoittaa sitä, että jokaisella on oikeus tehdä omia päätöksiä ja hallita omaa elämäänsä.

Itsemääräämisoikeus liittyy moniin eri asioihin. Voi päättää missä asuu, mitä syö, mihin aikaan menee nukkumaan ja mitä tekee vapaa-ajallaan ystävien tai avustajan kanssa.

Oman rahankäytön päätökset kuuluvat itsemääräämisoikeuteen. Edunvalvojan tehtävä on tukea päätöksenteossa tarjoamalla tarvittavaa tietoa.

Itsemääräämisoikeutta pitää kunnioittaa henkilökohtaisten asioiden, kuten esimerkiksi terveystietojen säilyttämisessä
yksilön omana tietona. Yksityisyyden kunnioittaminen on tärkeä osa itsemääräämisoikeutta.

Parhaiten itsemääräämisoikeus toteutuu silloin, kun ohjaajat tai tukihenkilöt kuuntelevat ja kunnioittavat meitä. On tärkeää,
että ohjaajilla on tarpeeksi aikaa ja he eivät ole liian kiireisiä,
jotta he voivat tarjota tukea päätöksentekoon.

Ohjaajia pitää perehdyttää itsemääräämisoikeuteen liittyvissä asioissa.

Jokaisella on oikeus tulla kuulluksi, ja kaikkien mielipiteitä tulisi kunnioittaa.

On myös tärkeää huomata, että kaikki eivät välttämättä pysty puolustamaan itseään tai ilmaisemaan mielipiteitään. Siksi meidän muiden tulee auttaa ja tukea niitä, jotka tarvitsevat apua.

Lue lisää vammaisten ihmisten oikeuksista

Suuri valhe vammaisuudesta voitti Finlandia-palkinnon

28.11.2024

Vuoden 2024 tietokirjallisuuden Finlandian voitti Suuri valhe vammaisuudesta. Kirjan ovat kirjoittaneet Sofia Tawast ja Riikka Leinonen.

Kirja kertoo vammaisuuteen liittyvistä asenteista ja ennakkoluuloista. Se antaa kaikille mahdollisuuden pohtia, miten itse suhtautuu vammaisuuteen.

Kirjan jokaisen luvun lopussa on selkokielinen tiivistelmä luvusta.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto myönnetään suomalaiselle tietokirjalle, joka lisää lukijoiden kiinnostusta tietokirjallisuuteen. Palkinnon myöntää Suomen Kirjasäätiö.

Haluaisitko osallistua tutkimukseen?

30.10.2024

Käynnistämme Turun yliopistossa tutkimushankkeen. Hankkeessa tutkitaan ruotsinkielisten kehitysvammaisten nuorten siirtymiä ja kuulumista lähiyhteisöön toisen asteen opintojen jälkeen.

Etsimme nyt vapaaehtoisia ruotsinkielisiä tai kaksikielisiä nuoria osallistumaan tutkimukseemme.

Tutkimus toteutetaan tekemällä osallistuvaa havainnointia ja haastatteluja eri puolilla Suomea.

Jos kiinnostuit tutkimukseen osallistumisesta, ota yhteyttä sähköpostitse:

  • Aarno Kauppila (projekti, tutkija): aarno.e.kauppila(at)utu.fi
  • Anna-Maija Niemi (hankkeen johtaja): anna-maija.niemi(at)utu.fi

Halloween InstaLive ke 30.10.

25.10.2024

Tule juttelemaan halloweenista InstaLiveen keskiviikkona 30. lokakuuta kello 17.

Jos haluat, voit pukeutua liven ajaksi naamiaisasuun.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!