Onko työosuusraha palkkaa?
Ohjaajat sanoivat että ei ole. Mutta maksetaanhan se työstä. Ei sitä saa, jos ei ole töissä. En ole kyllä tietoinen mihin se raha menee, kun eivät ohjaajat sitä minulle anna päivän lopuksi. Enkä tiedä edes paljonko sitä saan.
Vastaus:
Työosuusraha ei ole palkka. Palkkaa saa, kun on työsuhteessa ja palkan maksaa työnantaja. Kun on työsuhteessa, kuuluu työntekijöille muitakin etuja, kuten oikeus palkalliseen lomaan. Palkasta myös kertyy eläkettä.
Työosuusraha on sosiaalietu. Työsosuusrahaa maksetaan työ- ja päivätoimintakeskuksissa tehtävästä työstä ja avotyöpaikalla tehtävästä työstä. Työsouusrahaa maksetaan yleensä 5-12 euroa päivässä. Se on paljon pienempi kuin palkka.
Lue enemmän palkan ja työosuusrahan eroista tästä linkistä (www.verneri.net/selko).
Kysy ohjaajilta kuinka paljon saat työosuusrahaa. Jos sinulla on edunvalvoja, voit kysyä myös häneltä. Sinulla on oikeus tietää, kuinka paljon työosuusrahaa maksetaan. Rahaa ei anneta käteisenä, vaan se maksetaan pankkitilille. On tietysti mahdollista, ettei sitä makseta ollenkaan. Työosuusraha ei palkka.