Miten opin pärjäämään elämässä yksin?
Miten opin elämään täysin ilman muita ihmisiä ja siten, että kukaan ei koskaan halua olla minun ystävä? En kaipaa neuvoja, että mistä löytää ystäviä, koska minä en ystäviä mistään löydä.
Vammattomat eivät halua olla ystäviäni siksi, että olen vammainen ja vammattomat siksi, että en ole tarpeeksi vammainen. Olen aina kiltti kaikille, mutta saan aina kuulla olevani typerä ja vammainen idiootti, joka ei ymmärrä mistään mitään.
Aina kaikki jättävät minut porukan ulkopuolelle olin missä tahansa ja lähtevät pois kun menen heidän luokseen. Lisäksi kaikki luulevat, että en ymmärrä mistään mitään enkä osaa puhua mutta se ei pidä paikkaansa. En edes ole varsinaisesti kehitysvammainen mutta kaikki luulevat ilmeisesti, että minä olen syvästi kehitysvammainen joka ei tajua mistään mitään.
Vastaus:
Vaikka et halua neuvoja, mistä voisit löytää ystävän, aion niitä kuitenkin antaa. En pysty neuvomaan sinua, miten oppia pärjäämään yksin. En tiedä, miten voisit sellaista oppia. Minusta sinun ei edes pitäisi yrittää.
On olemassa ihmisiä, jotka haluavat olla yksin. He eivät ole sitä opetelleet, se on heissä olemassa. Sinä selvästi kaipaat muita ihmisiä. Ja se on hyvin luonnollista. Kyllä me kaikki ihmiset tarvitsemme toisia ihmisiä. Yksinäisyys on vain kovin yleistä.
Sinulla on käynyt huono tuuri. Et ole löytänyt sellaisia ihmisiä, kenen kanssa sinun on hyvä olla.
Missä päin asut? Oletko kuullut Villiklubeista? Villiklubi on aikuisille järjestetty klubi-ilta kerran kuukaudessa. Niissä käy hyvin erilaisia ihmisiä. Niitä järjestetään Helsingissä, Turussa, Tampereella, Oulussa, Seinäjoella, Ylivieskassa ja Joensuussa. Vernerin Ajankohtaista-palstalla näet uutisen, missä kerrotaan, milloin klubeja on. Kaikista paikoista ei ole vielä koko vuoden tietoja. Laitan tiedot sinne, kun saan ne.
Vernerissä on juttu Helsingin Villiklubista. Voit lukea jutun tästä linkistä (www.verneri.net/selko).
Helsingissä järjestetään autisminkirjon henkilöille sinkkukahvila kerran kuukaudessa. Sinne voivat mennä muutkin kuin autistiset ihmiset. Tästäkin löydät tietoa Ajankohtaista-palstalta.
Yksinäisyys tuntuu pahalta. Se tuntuu niin pahalta, että alkaa toivoa, että ei tarvitse ystäviä. Niin kuin sinä nyt toivot. Toivon kuitenkin, että haluat vielä yrittää. Tsemppiä!