Koronavirus ja kyläily

Saako kaverin luona käydä?

Vastaus:

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Osa ihmisistä sairastaa koronaviruksen ilman oireita. Siksi oireetonkin ihminen voi tartuttaa muita.

Koronaviruksen leviämistä hidastetaan sillä, että ihmiset tapaavat toisiaan mahdollisimman vähän.

Suomen hallitus on määrännyt, että kaikkia turhia tapaamisia pitää nyt välttää. Eli jos kaverin luona kyläily ei ole pakollista, älä kyläile.

Jos sinulla on flunssan oireita tai kuulut koronaviruksen riskiryhmään, kyläily on kielletty.

Jos kaverillasi on flunssan oireita tai hän kuuluu riskiryhmään, kyläily on kielletty.

Kavereille ja läheisille ihmisille kannattaa nyt soitella puhelimella. Pidä yhteyttä myös vaikkapa sähköpostilla ja somessa.

Lue Vernerin Ajankohtaista-sivulta erilaisista tavoista pitää ihmisiin yhteyttä.

Jos asut asuntolassa tai ryhmäkodissa, kysy asiasta ohjaajilta. He tietävät, miten tartuntoja vältetään asuntolassa tai ryhmäkodissa.

Tilanne on kaikille nyt vaikea, mutta se menee ohi.

Pidetään toisistamme huolta!

Lue lisää koronavirus-sivulta.

Katso Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeet kansalaisille (thl.fi) Sivut eivät ole selkokieliset.