Loppuelämä ryhmäkodissa
Miksi minulla ei ole oikeutta muuttaa pois ryhmäkodista, vaikka olen sanonut, että en viihdy täällä ollenkaan?
Kaikki sanovat, että täällä pitää asua loppuikä, vaikka eläisin vielä 50 vuotta.
Mutta minä en halua elää täällä, kun toiset ovat liian äänekkäitä ja hoitajat eivät välitä meistä asukkaista oikeasti.
Minua pelottaa toiset asukkaat, mutta sitä ei uskota. Minulle vain sanotaan, että toiset pitää hyväksyä sellaisina kuin he ovat.
Vastaus:
YK:n vammaisten ihmisten oikeuksia koskevassa sopimuksessa (artikla 19) taataan vammaisille henkilöille oikeus valita itse, missä he asuvat ja kenen kanssa.
Suomi on allekirjoittanut ja toimeenpannut tämän sopimuksen. Tämä tarkoittaa, että Suomessa on noudatettava sopimuksen määräyksiä.
Vammaisella henkilöllä on oikeus esittää asumiseen liittyviä toivomuksia ja häntä pitää kuulla.
Voit ottaa yhteyttä omaan sosiaalityöntekijääsi sosiaalitoimistossa. Jos et tiedä kuka hän on, soita virastotalolle ja kerro asiasi. He neuvovat sinua. Voit pyytää yhteydenottoon apua myös ohjaajilta.
Sinulla on oikeus selvittää yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa, mitä muita asumismuotoja sinulle voisi olla olemassa.
Voisitko esimerkiksi muuttaa omaan asuntoon? Millaista apua ja tukea tarvitsisit omaan asuntoon?
Ota rohkeasti yhteyttä sosiaalityöntekijään!