Näin tutustut ihmisiin
Tällä sivulla on tietoa yksinäisyydestä ja vinkkejä siihen, miten ihmisiin voi tutustua.
Yksinäisyys on yleistä
Monet ihmiset tuntevat, että he ovat yksinäisiä.
Yksinäinen voi olla monella tavalla.
Joku voi olla täysin yksin. Hänellä ei ole ketään, jonka kanssa voisi jutella tai tehdä asioita yhdessä. Tuntuu, ettei ketään kiinnosta eikä kukaan välitä.
Joku toinen voi olla yksinäinen, vaikka ympärillä olisi paljon ihmisiä. Tuntuu kuitenkin siltä, että on syrjässä ja ulkopuolinen.
Usein ihminen kuitenkin haluaa tuntea, että on osa porukkaa.
Myös parisuhteessa voi olla yksinäinen. Jos suhteessa ei ole läheisyyttä, ystävyyttä ja rakkautta, olo on yksinäinen.
Kukaan toinen ei voi sanoa, onko joku yksinäinen vai ei. Siksi on tärkeää kuunnella, mitä ihminen itse kertoo elämästään ja tunteistaan.
Kavereita saa lähestymällä muita
Kavereita voi saada, kun lähestyy muita ihmisiä.
Lähestyminen tarkoittaa sitä, että näytät toiselle ihmiselle, että olet kiinnostunut hänestä. Voit esimerkiksi kertoa, että haluat tutustua paremmin.
Myös sinua voidaan lähestyä. Lähestymistä voi olla esimerkiksi katse, hymy tai juttelu jostakin asiasta.
Miten voi tutustua toisiin ihmisiin?
Leija-lehti kysyi ihmisiltä ajatuksia yksinäisyydestä ja siitä, miten voi tutustua muihin ihmisiin.
Suurin osa vastaajista oli kehitysvammaisia ihmisiä. Tässä on heidän ehdotuksiaan.
Mene juttelemaan
Jos näet, että joku on yksin, mene juttelemaan hänelle. Näin voitte saada kaverin toinen toisestanne.
Osallistu harrastukseen
Osallistu johonkin harrastukseen, jossa on muitakin ihmisiä.
Myös kerhoissa ja yhdistyksissä tapaa muita ihmisiä.
Pyydä esimerkiksi ohjaajalta, että selvitätte yhdessä, millaisiin harrastuksiin, kerhoihin tai yhdistyksiin voit osallistua.
Vastaa kirjeenvaihtoilmoituksiin
Vastaa kirjeenvaihtoilmoituksiin tai kaveripalstojen ilmoituksiin.
Kirjeenvaihtoilmoituksia on Leija-lehdessä ja Vernerin selkosivuilla.
Pääset kirjeenvaihtopalstalle tästä linkistä
Tutustukaa kirjeenvaihtokaverin kanssa rauhassa toisiinne. Voitte ensin kirjoitella ja soitella. Sitten voitte sopia tapaamisen esimerkiksi kahvilaan tai johonkin tapahtumaan.
Puhu yksinäisyydestä
Jos yksinäisyys on tuskallista, mene juttelemaan siitä esimerkiksi psykologille.
Miettikää yhdessä keinoja, miten voit tutustua ihmisiin.
Psykologeja on esimerkiksi terveyskeskuksissa.
Selvittäkää riidat
Kaikissa ihmissuhteissa on ongelmia. Selvittäkää ongelmat yhdessä heti, kun niitä tulee.
Silloin ne eivät ala erottaa teitä.
Anna itsellesi aikaa
Anna itsellesi aikaa. Tutustu toiseen pikku hiljaa.
Silloin sinulla on aikaa voittaa ujoutesi ja rentoutua.
Luottamus syntyy, kun toiseen tutustuu tarpeeksi hyvin.
Anna tilaa
Kun lähestyt toista ihmistä, älä mene liian lähelle häntä.
Yleensä ihmisen oma tila on noin käsivarren mitta.
Jos menet lähemmäs, se voi tuntua toisesta kiusalliselta eikä hän ehkä halua jutella kanssasi.
Puhu tunteistasi
Jos sinua on kiusattu koulussa, saatat arastella muita ihmisiä vielä aikuisenakin.
Jos mahdollista, puhu arkuudesta jollekin luotettavalle ihmiselle.
Ehdota hänelle, että menette aluksi yhdessä sellaisiin tilaisuuksiin ja paikkoihin, joissa on muita ihmisiä.
Voit totutella toisten läsnäoloon turvallisesti ja rauhassa.
Kerro kiusaamisesta
Jos sinua kiusataan, kerro siitä niille ihmisille, joihin luotat.
He auttavat sinua selviytymään.
Suojele rajojasi
Jos joku tulee sinua liian lähelle tai puhuu sopimattomia, pyydä häntä poistumaan.
Sinulla on oikeus pitää rajasi ja suojella itseäsi.
Osallistu vapaaehtoistyöhön
Mene mukaan vapaaehtoistyöhön.
Esimerkiksi Suomen Punainen Risti kouluttaa vapaaehtoisia ystäviä. Voit mennä kurssille ja alkaa itse ystäväksi jollekin yksinäiselle ihmiselle.
Lue tuetusta vapaaehtoistyöstä selkokielellä
Teksti: Tuula Puranen, 2018
Juttu on julkaistu alun perin Leija-lehdessä.
Onko sinulla kysyttävää ihmissuhteista tai tutustumisesta?
Verkko-Kerttu vastaa kysymyksiisi selkokielellä.
Lisätietoa:
- Yhdenvertainen kaveritoiminta (tukiliitto.fi)
- Apua yksinäisyyteen (punainenristi.fi)
- Työkirja: Ystävyyttä oppimassa (kvps.fi)