Koronavirus: Rokotukset
Miksi ihmisille annetaan koronarokotuksia? Mitä hyötyä koronarokotuksista on?
Nyt monille on annettu jo 3 rokotusta, mutta silti koronaan sairastuu yhä enemmän ihmisiä täällä Suomessakin.
Vastaus:
Hei
Koronarokote suojaa vakavalta koronavirustaudilta.
Jos ei ota rokotetta, on suurempi riski joutua sairaalaan koronavirustaudin vuoksi.
Rokote ei estä koronavirusta tarttumasta. Siksi tauti leviää, vaikka moni on rokotettu.
Koronaviruksesta leviää nyt uusi muunnos, joka tarttuu helposti. Siksi ihmisiä sairastuu nyt enemmän kuin aiemmin.
Uusi muunnos aiheuttaa kuitenkin aiempaa lievemmät oireet. Hyvin harva rokotettu joutuu sairaalaan.
Sairastuneita on nyt kuitenkin kerralla paljon. Siksi myös sairaalaan joutuu kerralla enemmän ihmisiä.
Koronataudille altistuneet ja tautiin sairastuneet joutuvat myös olemaan pitkään pois töistä. Esimerkiksi moni sairaanhoitaja joutuu olemaan pois töistä koronan takia.
Tämän takia sairaaloissa on nyt ruuhkaa. Sairaaloissa on siis tavallista enemmän potilaita ja tavallista vähemmän henkilökuntaa.
Hallitus suosittelee uusia rajoituksia. Rajoituksilla yritetään hidastaa taudin leviämistä. Hallitus suosittelee esimerkiksi ravintoloiden sulkemista kello 18 ja yleisötilaisuuksien kieltämistä.