Uusimmat kysymykset

Kehitysvammaisuus ja avun tarvitseminen

6.9.2025

Missä asioissa ne, joilla on älyllinen kehitysvammaisuus, eivät tarvitse muiden ihmisten apua?

Vastaus

Hei

Jokaisella ihmisellä on omat vahvuutensa. Jokainen ihminen tarvitsee myös muiden ihmisten apua. Eri ihmiset tarvitsevat apua eri asioihin.

Kehitysvammaisuus kertoo vain vähän siitä, millaisia vahvuuksia ihmisellä on tai mihin ihminen tarvitsee tai ei tarvitse muiden apua.

Siksi en valitettavasti pysty vastaamaan yleisesti, mihin kehitysvammainen ihminen ei tarvitse muiden ihmisten apua.

Erilaiset painomitat

3.9.2025

Miksi jossain ulkomailla käytetään muita painomittoja kuin Suomessa? Siellä käytetään esimerkiksi paunoja, kun Suomessa käytetään kiloja.

Vastaus

Hei

Eri maissa on erilaisia mittayksiköitä, joilla mitataan painoa.

Suomessa mitataan esimerkiksi kilogrammoja ja Yhdysvalloissa esimerkiksi paunoja.

Eri mittayksiköt on keksitty eri maissa kauan sitten.

Suurin osa Euroopan maista on siirtynyt käyttämään samoja mittayksiköitä.

Rahan tärkeys

3.9.2025

Miksi ihmisille on niin tärkeää raha?

Raha ei tee onnelliseksi ja sillä ei saa rakkautta.

Vastaus

Hei

Rahaa tarvitaan elämiseen, siksi se on monelle ihmisille tärkeää.

Toisille ihmisille raha on tärkempää kuin toisille.

Pelkkä raha ei tee yleensä onnelliseksi, eikä sillä saa rakkautta, kuten kirjoitit.

Millaiset asiat ovat sinulle tärkeitä?

Kehitysvammaisen ihmisen vahvuudet

3.9.2025

Voiko kirjoittaa Vernerin sivulle vammat-kohtaan, mitä vahvuuksia on kehitysvammaisella ihmisellä, joka ei tarvitse apua.

Vastaus

Hei

Vahvuuksia on todella paljon ja erilaisia. Jokaisella ihmisellä on omat vahvuutensa. Siksi emme valitettavasti pysty kertomaan Kehitysvammaisuus-sivulla, millaisia vahvuuksia kehitysvammaisella ihmisellä on.

Vahvuuksia voivat olla esimerkiksi laskeminen, ruuanlaitto, tietokoneen käyttö ja keskustelutaidot. Vahvuuksia voi olla monia muitakin.

Millaisia vahvuuksia sinulla on?

Loppukesä vai alkusyksy?

3.9.2025

Onko nyt loppukesä vai alkusyksy?

Vastaus

Hei

Nyt on alkusyksy.

Elokuu on yleensä loppukesää. Syyskuu on yleensä alkusyksyä.

Kehitysvammaisen ihmisen vahvuudet

1.9.2025

Missä ne, joilla on kehitysvamma, eivät tarvitse muiden ihmisten apua eli kehitysvamma-ihmisenä olevien vahvuudet?

Vastaus

Hei

Jokaisella ihmisellä on omat vahvuutensa.

Jonkun vahvuus voi olla esimerkiksi laskeminen ja kirjoittaminen. Joku toinen voi olla taitava vaikkapa maalaamaan tai soittamaan. Jollekin voi olla helppoa tutustua uusiin ihmisiin.

Millaisia vahvuuksia sinulla on?

Parisuhde ei kiinnosta enää

28.8.2025

Hei!

Miksi parisuhde ei enää ollenkaan kiinnosta minua?

Aikaisemmin se kiinnosti minua paljon ja minua harmitti kovasti, kun en ole siinä. Mutta nyt se ei enää ollenkaan kiinnosta minua.

Parisuhteeseen kuuluu yleensä seksi ja koska minua ei kiinnosta seksikään, niin ei kiinnosta parisuhdekaan.

Jostain syystä luulin, että melkein kaikki ovat joskus parisuhteessa ja siksi minunkin pitäisi siinä joskus olla. Vaikka se onkin yleinen asia, niin moni siinä ei ole. Eikä minunkaan tarvitse olla. Kun tajusin sen, niin se ei enää kiinnosta.

Vastaus

Hei

Taisit vastata kysymykseesi itse:

Ehkä parisuhde ei kiinnosta sinua enää siksi, että ymmärsit, ettei sinun tarvitse olla parisuhteessa.

Jokainen päättää itse, onko parisuhteessa. Moni ei ole parisuhteessa.

Kirjoitit, että parisuhteeseen kuuluu yleensä seksi. Parisuhteeseen voi kuulua seksi, mutta parisuhteessa voi olla myös ilman seksiä.

Parisuhteessa kumppanit sopivat yhdessä, mitä parisuhteeseen kuuluu tai ei kuulu.

Jokainen parisuhde on omanlaisensa. Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla parisuhteessa. Tärkeintä on, että kumppanit kuuntelevat omia ja toistensa tunteita ja toiveita.

Aikuisten teitittely

28.8.2025

Onko totta, että joskus ennen vanhaan lasten piti teititellä aikuisia?

Siis että lapsi ei saanut sanoa aikuista sinuksi, vaan piti käyttää sanaa “te”, kun hän puhui aikuiselle? Siis esimerkiksi vielä joskus 100 vuotta sitten, 1900-luvun alussa?

Olen lukenut, että näin on ollut. Erityisesti vähän vanhempia ihmisiä ja esimerkiksi opettaji piti teititellä. Olen jopa kuullut, että lasten piti teititellä omia vanhempiaan, edes heitä ei saanut sanoa sinuksi.

Vastaus

Hei

Olet oikeassa. 1900-luvun puoliväliin asti oli tapana, että lapset teitittelivät aikuisia.

Marttis-lehden perustaminen

27.8.2025

Milloin perustettiin Marttis-nettilehden toimitus Rinnekodissa?

Vastaus

Hei

En valitettavasti löytänyt tietoa Marttis-lehden perustamisesta Rinnekotien sivuilta.

Marttis-lehden vanhat numerot

27.8.2025

Tiedättekö mistä saa Marttis-nimisen lehden vanhempia numeroita paperisena versiona etsin. Erityisesti vuoden 2015 numeroa

Vastaus

Hei

Marttis-lehteä tekee Rinnekodit.

Voisit kysyä vanhemmista numeroista Rinnekodeilta.

Tässä on Rinnekotien palveluneuvonnan yhteystiedot:

palveluneuvonta(at)rinnekodit.fi
09 7750 5980  (maanantai-torstai kello 10-14)

Tästä linkistä pääset Marttis-lehden sivuille (marttis.fi)

Kompastuminen museossa

26.8.2025

Minä tiedän, että museoissa on usein esillä tauluja ja vanhoja tavaroita. Mitä jos joku kompastuu museossa ja rikkoo jonkin vanhan tavaran? Uskovatko museon työntekijät, että se oli vahinko? Voiko museon tavaroiden rikkomisesta joutua vankilaan?

Vastaus

Hei

Siitä ei joudu vankilaan, jos museossa kompastuu ja rikkoo vahingossa tavaran.

Museoissa on joka huoneessa vahti. Hän huomaa, jos joku kompastuu vahingossa.

Jos museon näyttelyesineitä rikkoo tahallaan, se voi olla rikos.

Tubettajat ja rahat

20.8.2025

Hei!

Ovatko tubettajat eli YouTubeen videoita tekevät ihmiset rikkaita? Jos ovat, niin mistä he saavat hirveästi rahaa?

Esimerkiksi yksi tubettaja on tänä vuonna tehnyt monta videota, joissa hän esittelee internetistä tilaamiaan pehmoleluja. Niihin on aina mennyt monta sataa euroa. Mistä hän saa niin paljon rahaa?

Vastaus

Hei

Osa tubettajista on rikkaita, mutta eivät kaikki.

Tubettajat voivat saada rahaa esimerkiksi mainoksista, jotka näkyvät heidän videoidensa aikana.

Yritykset voivat myös maksaa tubettajille siitä, että he esittelevät yrityksen tuotteita videoilla. Tubettajat voivat saada yrityksiltä ilmaiseksi ne tuotteet, joita he esittelevät.

Esimerkiksi pehmoleluja esittelevä tubettaja voi saada pehmoleluja myyviltä tai valmistavilta yrityksiltä rahaa. Hän voi saada yrityksiltä myös pehmoleluja ilmaiseksi.

Kysymykseen vastaaminen

20.8.2025

Kirjoittin teille tänne kysymyksen kesälomalla, mutta olitte myös lomilla. En ole saanut vastausta.

Vastaus

Hei

Pahoittelut, ettet ole saanut vastausta!

Kesäloman aikana tuli todella paljon kysymyksiä. Olen vastannut mahdollisimman moneen.

Voisitko lähettää kysymyksesi uudestaan?

Kiitos!

Yhtiövastike

20.8.2025

Mikä on yhtiövastike?

Vastaus

Hei

Yhteisövastike on maksu, jonka kerrostalon tai rivitalon asukas maksaa joka kuukausi taloyhtiölle.

Taloyhtiö maksaa näillä rahoilla talon yhteisistä asioista, kuten roskien tyhjennyksestä, talon siivouksesta ja pihan hoidosta.

Ylipaino

18.8.2025

Olen sairastunut ylipainoon. En oikeesti pidä siitä, että mua kiellettään laihtumasta ja mainitaan, kysytään ja udellaan ruuista ja syömisestä,vaikka mulla on oikeesti ylipaino- ja lihavuuskammo.
Miten voin laihtua nopeasti ja saada toisten puuttumiset ja estämiset loppumaan?

Vastaus

Hei

Olen sairastunut ylipainoon. En pidä siitä, että mua kielletään laihtumasta tai mainitaan ja kysytään ruuista ja syömisestä. Mulla on oikeasti ylipainokammo.

Miten voin laihtua nopeasti ja saada toisten puuttumiset ja estämiset loppumaan?

Vastaus

Hei

Jos painonnousu huolestuttaa sinua, kannattaa asiasta jutella luotettavan ihmisen kanssa. Tällainen voi olla esimerkiksi terveydenhoitaja tai lääkäri.

Painoon liittyvät huolet ovat yleisiä. Huolien kanssa ei pidä jäädä yksin. Niihin saa apua.

Tsemppiä!

Pellejen nimet

18.8.2025

Hei

Miksi ketään muita ei kiinnosta Iik-viikon kauhuhahmojen roolinimet ja oikeat nimet? Esimerkiksi pellejen? Olenko minä ainoa?

Vastaus

Hei

Kyllä muitakin varmasti kiinnostaa Iik-viikon kauhuhahmojen nimet. Et ole ainoa.

Minua ainakin kiinnostaa Iik-viikon pellejen nimet.

Ensiapupäivystyksen peruskurssi

18.8.2025

Moikka!

Olen suorittanut ensiapu 1 -kurssin ja ensiapupäivystyksen peruskurssin, vaikka minulla onkin cp-vamma. Se ilmenee vain niin, että tasapainoni ei ole yhtä hyvä kuin normi ihmisillä.

Olen hyvin pärjännyt ensiapuporukassa, eikä ole ollut mitään hankaluutta. Toimin myöskin Vapepassa eli Vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa.

Vastaus

Moikka!

Tosi mukava kuulla, että olet suorittanut ensiapukurssit. Onneksi olkoon!

Hienoa, että toimit myös Vapepassa.

Olisi hienoa kuulla kursseista ja Vapepasta lisää. Haluaisitko kertoa niistä Blogataan yhdessä -blogissa?

Voit lähettää kirjoituksen blogiin sähköpostilla osoitteeseen verneri@kvl.fi.

Blogataan yhdessä -blogi

Luukas

18.8.2025

Onko Luukas sukunimi vai etunimi?

Vastaus

Hei

Luukas on yleensä etunimi, mutta Luukas voi olla myös sukunimi.

Ahdistunut olo aamulla

14.8.2025

Hei!

Mitä minun pitää tehdä, kun minulla on ahdistustunut olo aamulla, kun herään ja pitää nousta sängystä ylös?

Tekisi mieli jäädä sänkyyn makaamaan, mutta pitää mennä aamaiselle. Tätä on joka aamu ja se pelottaa jo illalla, kun menen nukkumaan.

Hoitajat asuntolassa tietävät tästä, mutta eivät ehdi auttamaan minua kovin paljon.

Vastaus

Hei

Hei!

Mitä minun pitää tehdä, kun minulla on ahdistustunut olo aamulla, kun herään ja pitää nousta sängystä ylös?

Tekisi mieli jäädä sänkyyn makaamaan, mutta pitää mennä aamaiselle. Tätä on joka aamu ja se pelottaa jo illalla, kun menen nukkumaan.

Hoitajat asuntolassa tietävät tästä, mutta eivät ehdi auttamaan minua kovin paljon.

Vastaus

Hei

Kurja kuulla, että olet aamuisin ahdistunut.

Ahdistus on aika yleistä. Siihen voi saada monenlaista apua.

Suosittelen varaamaan ajan lääkärille.

Ahdistuksen kanssa ei pidä jäädä yksin.

Tsemppiä!

Robotti-imuri

14.8.2025

Hei

Miksi on olemassa robotti-imuri, kun on olemassa oikea imuri ja voi siivota itse tai tilata netistä siivoajan?

Vastaus

Hei

Robotti-imuri voi imuroida itsestään ilman, että ihminen käyttää sitä.

Matkailuauto ja asuntoauto

14.8.2025

Onko matkailuauto ja asuntoauto sama asia?

Vastaus

Hei

Matkailuauto ja asuntoauto ovat sama asia.

Asianajaja, juristi ja lakimies

14.8.2025

Onko asianajaja, juristi ja lakimies sama asia?

Vastaus

Lakimies on henkilö, joka on suorittanut oikeustieteen maisterin tutkinnon.

Juristi on sama asia kuin lakimies.

Asianajaja on lakimies, joka on hyväksytty Suomen Asianajajaliiton jäseneksi.

Kasvuhormonin antamisesta puhuminen

13.8.2025

Miksi hoitajat kieltävät puhumasta kasvuhormonin antamisesta asuntolassa yhdelle asukkaalle asuntolassa ja sanovat, että aikuinen ei enää kasva?

Vastaus

Hei

Kasvuhormonin antamisesta puhuminen voi olla loukkaavaa. Siksi hoitajat kieltävät puhumasta asiasta.

Tuoksunuket

13.8.2025

Hei

Ihme ettei kukaan ole kuullut tuoksunukeista, koska se nimi on englanninkielinen.

Ja minusta ne nuket on tosi suosittuja.

Eikö kukaan oikeasti muista?

Vastaus

Hei

Tuoksunuket ovat nukkeja, joihin on lisätty jokin tuoksu.

Esimerkiksi 1980–1990-luvuilla oli suosittuja nuket, joiden hiukset ja vaatteet tuoksuivat mansikalta tai joltain muulta makealta.

Nukkien nimi on englanniksi Strawberry Shortcake.

Vammaistukea sairauden perusteella

12.8.2025

Miten sairaat voivat saada vammaistukea? Vamma ja sairaus on kaksi eri asiaa.

Vastaus

Hei

Vammaistukea voi saada vamman tai sairauden perusteella.

Vamma ja sairaus ovat tosiaan kaksi eri asiaa. Molemmat voivat kuitenkin heikentää ihmisen toimintakykyä ja vaikeuttaa selviytymistä arjessa.

Vammaistukea voi saada sairauden perusteella, jos sairaus heikentää toimintakykyä pysyvästi tai pitkään.

Pankkitunnuksien saaminen

12.8.2025

Hei

Haluaisin nettipankkitunnuksetm, että voisin joskus tilata jotain kalastustarvikkeita tai muita tuotteita, jos en pääse käymään myymälässä paikanpäällä.

Mitenhän on, saisinko pankkitunnukset, vaikka on edunvalvoja?

Vastaus

Hei

Sinun kannattaa kysyä asiaa suoraan edunvalvojaltasi.

Toivottavasti onnistuu!

Auton hankinta

12.8.2025

Hei

Haluaisin oman käytetyn auton, että pääsisin kulkemaan kalareissuille vähän pidemmälle.

Pyörällä ei millään saa kulkemaan kaikkia kalastusvälineitä.

Talvella olisi myös kiva lähteä vähän pidemmälle pilkille, mutta ei ole omaa autoa.

Antaisiko edunvalvoja minulle auton hankintaan rahaa?

Vastaus

Hei

En valitettavasti tunne tilannettasi niin, että osaisin vastata.

Juttele asiasta edunvalvojan kanssa.

Tsemppiä!

B- ja C-lausuntojen käyttö

12.8.2025

Mihin asioihin B- ja C-lausuntoja käytetään? Mihin etuuksiin tai palveluihin?

Vastaus

Hei

B- ja C-lausunnot ovat lääkärin kirjoittamia lausuntoja. Niitä käytetään yleensä Kelan etuuksien sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen hakemiseen.

B-lausunto on laaja lääkärinlausunto. Se sisältää tarkat tiedot potilaan sairaudesta, toimintakyvystä, tehdyistä tutkimuksista ja hoidon tarpeesta.

B-lausuntoa käytetään esimerkiksi seuraavien hakemiseen:

  • sairauspäiväraha
  • kuntoutustuki
  • työkyvyttömyyseläke
  • lääkinnällinen kuntoutus
  • kuntouttava psykoterapia
  • erityiskorvattavat lääkkeet
  • palveluasuminen
  • muut sosiaalipalvelut.

C-lausunto on lyhyempi lääkärinlausunto. Se täydentää usein B-lausuntoa.

C-lausuntoa käytetään usein tukien ja palvelujen jatkohakemuksiin.

Julkimo

11.8.2025

Mikä on julkimo?

Vastaus

Hei

Julkimo tarkoittaa julkisuuden henkilöä.

Julkisuuden henkilö on tunnettu ihminen, joka on paljon esillä esimerkiksi televisiossa, lehdissä tai sosiaalisessa mediassa.

Autismi ja kysymyksien lähettäminen

11.8.2025

Saako tälle palstalle lähettää kysymyksiä, jos on autisti?

Vastaus

Hei

Kyllä myös autismikirjon ihmiset saavat lähettää minulle kysymyksiä.

Kauhuhahmon pussaaminen

11.8.2025

Hei

Mitä ne kauhuhahmot tekee, jos niitä pussaa?

Tuskin mitään, ihmisiähän nekin on eli niitä saa pussata.

Vastaus

Hei

Pussaamiseen pitää olla lupa. Kauhuhahmoilta voi kysyä, saako niitä pussata.

Pilanpäiten-ohjelma

11.8.2025

Pilanpäiten on hyvä ohjelma. Sitä voisi tehdä Suomessakin.

Vastaus

Hei

Totta!

Julkaisin kirjoituksesi myös Minun mielestäni -palstalla. Siellä myös muut voivat kommentoida kirjoitustasi.

Minun mielestäni

Oppivelvollisuus

11.8.2025

Hei

Miksi jotkut eivät ymmärrä, että koulussa on oppivelvollisuus ja onko se totta?

Vastaus

Hei

Suomessa on oppivelvollisuus. Se tarkoittaa, että pitää käydä koulua tai hankkia koulutus muuten.

Kauhuhahmon koskeminen ja pussaaminen

11.8.2025

Hei

Eikö se ole niin, että niitä kauhuhahmoja saa koskea ja pussata?

Vastaus

Hei

Pussaamiseen pitää aina olla lupa eli suostumus.

Kauhuhahmolta voi kysyä, saako häntä koskea ja pussata.

Saksan kielen opiskelu

11.8.2025

Moi Kerttu

Oon tässä kesän aikana opiskellut saksaa ja oon oppinut lisää sanoja. Nyt se saksan kielitaito on parantunut entisestään.

Osaatko yhtään saksaa?

Vastaus

Moi

Kiva kuulla, että olet opiskellut saksaa ja kielitaitosi on parantunut!

Osaan saksaa vain vähän.

Olisi kyllä mukava oppia lisää!