Musiikki
- Kartta ja kompassi
- Musiikin kieli
- Paikalla ja läsnä
- Olennaisen äärellä
- Musiikin maailmassa
- Sellotavoite
- Sello
- Minä olen
- Musiikkiruno
- Arkkitehdit
- Selloa odotellessa
- Mysteerien tavoittaminen
- Mielimusaa
- Pop-laulaja
- Musat soi
- Musat vaihtui muuhun
- Joulumusat kohta kaupoissakin soi
- Musiikkileffat
- Musat
- Musa-asiaa
- Musiikin kaikkiruokainen
Kartta ja kompassi
24.9.2025
Bänditreeneissä
eri biisien tulva
vyöryy päälle.
Improvisoiva
sosiaalisuus
huojuttaa
kuin hyökyaalto.
Kokemus:
kaaos.
Kartaksi
oma kykyprofiili
ja kompassiksi
armollisuus.
Kirjoittaja: Pia
Musiikin kieli
19.8.2025
Puhutko
musiikin kieltä?
Asteikkojen
rakennuspalikat,
sävelet:
CDEFGAHC
Nuottiavaimet
ja nuottiviivasto.
Luotko sävelillä
harmoniaa vai
riitasointuja?
Vaikka et puhuisi
musiikin kieltä,
sävelet
voivat koskettaa
sielua.
Kirjoittaja: Pia
Paikalla ja läsnä
22.4.2025
Selloa soittaessani
nuotit ohjaavat
sormien
ja jousen
liikettä.
Musiikki
värähtelee
ääniaaltoina
kehossa
ja ilmassa.
Ei riitä,
että on paikalla.
On myös
oltava läsnä.
Soittajana
kuin myös
kuulijana.
Kokemus musiikista
syntyy
vuorovaikutuksessa.
Kirjoittaja: Pia
Olennaisen äärellä
20.9.2024
Sisälläni
vallitsee
kirkkaus ja ilo,
sisälläni
loistaa
aurinko ja valo,
kun olen
olennaisen
äärellä:
musiikin,
yhteyden,
rukouksen
ja syvemmin:
uskon,
toivon
ja rakkauden.
Kirjoittaja: Pia
Musiikin maailmassa
28.2.2024
Musiikki
alkaa hiljaisuudesta.
Hiljaisuuden
rikkoo ääni.
Tuulen humina,
raitiovaunun kolina,
laineen liplatus.
Mikä tahansa ääni
nykymusiikin aineena.
Perinteisemmin
musiikki vaikkapa
Bachin urkuteoksia,
Mozartin kepeyttä
tai Schubertin romantiikkaa.
Minä opiskelen
sellon maailmaa.
Miten soittaa
vapautuneesti
mutta puhtaasti?
Miten kestää
suorituspaineet?
Äänet
kulkevat
koko kehon läpi
luoden mielentiloja
ja näin
mahdollistaen
kohtaamisia.
Kirjoittaja: Pia
Sellotavoite
17.1.2024
“Puoliksi ihminen,
puoliksi sello”
oli kommenttina
sellovirtuoosin
sellovideossa.
Tähtään samaan.
Olenkin jo siltä osin
sello, että
minun pitää virittäytyä
päivään ja sen tavoitteisiin.
Nyt vaan tekniikan,
nuottienluvun,
ilmaisun,
saundin
opiskelua
arjessa,
lukuisia toistoja tehden.
Kirjoittaja: Pia
Sello
21.11.2023
Ennen
luin kirjoja:
filosofiaa, teologiaa,
luonnontieteitä.
Sitten
palasin sellonsoittoon.
Nyt luen nuotteja,
sonaatteja,
soolosellokappaleita.
Yritän kuulla
musiikin
korvissani.
Juhlahetki,
kun sello esiin
ja viritys
soittokuntoon.
Sulosoinnut
ja uuden opettelu
vuorottelevat.
Ehkä jossain vaiheessa
olisin valmis esiintymäänkin.
Kirjoittaja: Pia
Minä olen
20.11.2023
Minä olen hevonen
Minä olen keltainen banaani
Minä olen kukka
Minä olen syksy ulkona
Minä olen piano.
Kirjoittaja: Heidi
Musiikkiruno
12.11.2023
Ensin
ovat sävelet,
jotka soivat
säveltäjän mielessä.
Sitten
ovat nuotit,
jotka kätkevät sisäänsä
sävelten
soittamisen ohjeet.
Sitten
ovat soittimet
äänialoineen.
Huilu, sello,
rummut,
kitara, basso,
esimerkiksi.
Lopuksi on tunnelma,
joka välittyy kuulijalle
äänen värähtelyinä.
Musiikissa
on monta tasoa.
Kirjoittaja: Pia
Arkkitehdit
17.10.2023
Arkkitehti
miettii tilan toiminnot,
pintojen materiaalit,
luo tilaan tunnelman
ja ihmisen mittakaavan.
Minä kaipaan selloani.
Ehkä saan syksyllä uuden!
Sointiväri pohjana
ta daa, daa, daa…
ta da da daa…
maalailua musiikilla –
katedraali rakentuu!
Kirjoittaja: Pia
Selloa odotellessa
2.10.2023
Surffailen sinfonioiden
ääniaalloilla
uutta selloa odotellessa.
Musiikki tuntuu jo sormissa.
Asteikot, etydit, kappaleet
odottavat soittamista.
Nuotit tosin
täytyy vielä kesyttää.
Musiikki jatkaa siitä,
mihin sanat eivät enää kanna.
Kirjoittaja: Pia
Mysteerien tavoittaminen
16.5.2023
Ennen
täytin päivät
sanoilla.
Ennen täytin huoneen
sanoilla.
Joskus kuvillakin.
Merkityksillä.
Nyt täytän päivän
rytmeillä, soinnuilla,
harmonioilla,
musiikilla siis.
Kaikkien teorioiden jälkeen
maailma ja usko
ovat minulle mysteereitä,
sanojen tuolla puolen,
rytmien ja sävelten
virrassa.
Kirjoittaja: Pia
Mielimusaa
30.3.2021
Kaija Koo, Arttu Viskari, Jukka Poika,
siina kolme kovaa,
mut eniten rakastan Abbaa,
se on ihanaa musiikkia.
Nimimerkki: Pallero
Pop-laulaja
21.3.2021
Pop pop olen!A
Rocktähti olen!
Ja POP!
Pilipali pilipali pömsis!
Nimimerkki: Kissa
Musat soi
27.1.2020
Musat soi,
tuumii tää heppu,
selässään olkireppu.
Helposti ne runot syntyy,
kun mättää sopivia sanoja.
Nimimerkki: Kirjoittaja
Musat vaihtui muuhun
25.1.2016
Musat vaihtui muuhun musaan,
kun kaupoissa joulumusat, loppui.
Miten se nyt silleen.
Ai niin se on sitten joulukin ohi,
lunta tulvillaan maat, vesistöt, tiet, metsät.
Oravat ne nyt lumessa hyppii,
ja lenkillänsä ruokaa, nyppii.
Talven tuulet ne musana soi.
Nimimerkki: Hieman moterniruno
Joulumusat kohta kaupoissakin soi
26.10.2015
Joululaulut soi varmaan kotona ja kaupoissakin kohtapuoliin.
Se soitto tuo lapsuuden mieleen.
Eikä aikuisenakaan jää vielä puolitiehen.
Nimimerkki: Joulumusat
Musiikkileffat
8.4.2015
Kotimaisia musiikkielokuvia oli 1958-1963 välillä monta,
ne tuli käytyä katsomassa.
Tv näyttää niitä edelleenkin.
Se oli sitä nuoruuden taikaa ja aikaa.
Nimimerkki: musiikkileffat
Musat
27.1.2014
Muistan, kun lapsena ollessa
oli radio auki.
Kuuntelin Malmsteenin musaa mielelläni,
yläluokilla jo Elvistä.
Ja Mantovanin orkesterin soinnut miellytti myös.
Ne kaikuivat koulun jälkeen ja myöhemmin,
kun töistä tulin.
Niin musiikin lumoissa,
ihan ma jo sulin.
Nimimerkki: Musat
Musa-asiaa
16.1.2014
Musa eli musiikki, sävelten hehku,
se soi moniulotteisesti.
Ensin konserttimusana,
sitten jo tuli tangot yms. musat.
Sävelkorva aukes,
ett kolina vaan kävi.
Oli beatleskausi, Abba, ja sunmuut kaudet,
rokkikin soi, jytää,
kuten nykyisin tuumitaan.
Nimimerkki: Musa
Musiikin kaikkiruokainen
7.8.2013
kuuntelen kaikenlaista musiikkia,
laidasta laitaan.
Hyvä ettei törmää musiikin kiviaitaan.
Sävelet ne sinkoilee.
Alkavaa syksyä toivotan,
kumarran.
Nimimerkki: Musiikin kaikkiruokainen