Olet tässä:
 

Ukrainan sota ja hinnat

Miksi meillä suomalaisilla pitää nousta ruuan ja polttoaineiden hinnat, vaikka sota ei ole Suomessa?

Toivotaan nyt, että hinnat jossain vaiheessa laskisivat.

Ja maatalous ei enää oikein kannata, kun polttoöljy, mitä traktorit ynnä muut työkoneet tarvitsevat, on niin kallista. Kohta ei kannata enää viljellä. Mitä me sitten syömme?

Ja hallitus ei tee asialle mitään.

Vastaus

Hei

Ruuan ja polttoaineiden hinnat nousevat, koska Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Maailman maat ovat määränneet Venäjälle talouspakotteita. Pakotteilla yritetään lopettaa Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Maailman maat käyvät keskenään kauppaa esimerkiksi polttoaineista, kuten öljystä. Suomi ei tuota itse öljyä vaan ostaa sitä esimerkiksi Venäjältä. Tämän takia Ukrainan sota vaikuttaa myös Suomen hintoihin.

Polttoaineiden hinnan nousu vaikeuttaa maatilojen tilannetta, mutta ruoka ei lopu Suomesta.

Polttoaineiden ja ruuan hinnat vaihtelevat. Hinnat ovat nyt korkealla, mutta ne laskevat aikanaan.

Suomen hallitus yrittää saada Ukrainan sodan loppumaan. Hallitus huolehtii myös ruuan tuotannosta ja tukee maatiloja vaikeassa tilanteessa.

Hallitus valmistautuu auttamaan suomalaisia ruuantuottajia ja maatiloja 300 miljoonalla eurolla.

Suomi ei ole sodassa tai vaarassa, ihan kuten kirjoitit. Eikä meiltä lopu ruoka. Meidän ei tarvitse olla siitä huolissamme.