Onko lihavuus perinnöllistä?
Onko lihavuus perinnöllistä? Itse en ole lihava, mutta yleensä arvelen sen olevan perinnöllistä.
Vastaus:
Kysyin asiaa lääkärituttavaltani. Hän kertoi, että lihavuus voi olla osittain perinnöllistä. Jos vanhemmat ovat lihavia, lapsella on suurempi todennäköisyys olla myös itse lihava.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että lapsista tulisi automaattisesti lihavia. Monien lihavien vanhempien lapset ovat aivan normaalipainoisia.
Ihmisen painoon vaikuttavat monet asiat. Tärkeintä on syödä terveellisesti ja liikkua sopivasti.
Terveellisestä ruoasta ja liikunnasta voi lukea lisää Vernerin Terveys ja liikunta –sivulta.