Olet tässä:
 

Oikeudenkäynti

Millainen on oikeudenkäynti?

Vastaus

Hei

Rikosoikeudenkäynnissä käsitellään rikosta.

Oikeudenkäyntiä johtaa tuomari. Oikeudenkäynnissä on paikalla myös rikoksen uhri, rikoksesta syytetty ja syyttäjä.

Oikeudessa kuullaan usein myös tapauksen todistajia.

Oikeudessa voi olla paikalla myös esimerkiksi

  • oikeusavustaja
  • uhrin tukihenkilö
  • tulkki
  • alaikäisten vanhemmat.

Oikeudenkäynnin alussa syyttäjä kertoo, millaisia vaatimuksia hänellä on syytettyä kohtaan. Syyttäjä myös perustelee vaatimukset.

Seuraavaksi kerrotaan, millaisia vahingonkorvauksia uhri on mahdollisesti vaatinut.

Tämän jälkeen kuullaan syytettyä tai hänen avustajaansa. Syytetty voi myöntää tai kieltää tehneensä teon, josta häntä syytetään. Syytetty myös ilmoittaa, suostuuko hän maksamaan uhrin vaatimat vahingonkorvaukset.

Seuraavaksi syyttäjä ja uhri tai uhrin avustaja perustelevat omat näkemyksensä.

Tämän jälkeen syytetty tai hänen avustajansa kertovat syytetyn näkemyksen.

Seuraavaksi oikeudessa kuullaan todistajia ja esitetään muita mahdollisia todisteita. Myös uhria ja syytettyä voidaan kuulla.

Lopuksi syyttäjä, uhri ja syytetty kertovat omat käsityksensä siitä, mitä on oikeudessa on esitetty. He kertovat myös, miten heidän mielestään pitäisi tuomita.

Oikeudenkäynnin päätös eli tuomio voidaan ilmoittaa oikeudenkäynnin lopuksi.

Päätöksen voi saada myös kirjallisena käräjäoikeuden kansliasta. Yleensä oma oikeudenkäyntiavustaja hankkii kirjallisen päätöksen.