Opiskelu lukiossa tai yliopistossa
Moikka
Voiko kehitysvammainen opiskella lukiossa tai yliopistossa?
Monet suvustani ovat käyneet lukion ja jotkut yliopistoakin. Minäkin haluaisin lukioon opiskelemaan, mutta minulle sanotaan, etten pärjäisi lukiossa, koska olen kehitysvammainen. Ja jos haluan opiskella, niin minun paikkani on kehitysvammaisten ammattikoulu.
Minusta taas tuntuu, että olen lähes normaali aikuinen neitonen, vaikka olenkin kehitysvammainen.
Minulle on sanottu, että lukiossa pitää olla terävä ja nopea ja älykkyyden pitäisi olla vähintään 100.
Minulle väitetään, että minun älyni olisi alle 70. Vaikka osaankin monia asioita. Minulle sanotaan, että kehitysvammaisten ammattikoulussa minun olisi hyvä olla.
En halua olla kehitysvammainen, vaan työtätekevä tuottava aikuinen nainen.
Vastaus
Hei
Oppiminen on sinulle tärkeää.
Jos et pääse lukioon tai yliopistoon, voit silti oppia lisää asioista, joista olet kiinnostunut.
Millaiset asiat sinua kiinnostavat? Millaisia asioita haluaisit oppia? Missä näitä asioita voisi opiskella?
Voit tulla taitavaksi sinua kiinnostavissa asioissa, jos jaksat perehtyä aiheeseen. Onko sinulla apujoukkoja, joiden kanssa voit opiskella?
Onko sinulle tärkeää olla tavallinen? Mitä sinun mielestäsi kuuluu tavalliseen elämään?
Nykyisin monet vammaiset nuoret ja aikuiset asuvat tavallisissa asunnoissa, käyvät palkkatöissä ja tapailevat kavereitaan kahviloissa.
Mitä kaikkea tavallista sinä teet?