Vasta vai vitsa?
Kerttu, kumpi on oikea sana, vasta vai vitsa?
Vastaus
Vasta ja vitsa ovat molemmat oikeita sanoja.
Vastasta käytetään myös nimeä vihta.
Vasta eli vihta on oksakimppu, jota käytetään joskus saunomisessa.
Vastalla vatsotaan tai vihdotaan eli lyödään omaa ihoa saunassa. Nykyään vasta tai vihta tehdään lähes aina koivusta.
Vitsa taas on ohut, taipuisa puun oksa. Ennen vanhaan lapsille saatettiin antaa vitsalla piiskaa. Nykyisin lasten piiskaaminen on onneksi kielletty.