Tuki raha-asioiden hoitoon

Kuinka yleistä on, että lievästi älyllisesti kehitysvammainen ei ole tarvinnut edunvalvontaa? Ja ei tarvitse omaisten eikä muiden apua mihinkään raha-asioiden hoitoon?

Vastaus

Valitettavasti en osaa vastata tarkasti. Mutta suurin osa lievästi kehitysvammaisista aikuisista tarvitsee apua raha-asioiden hoitoon.

Voi olla esimerkiksi niin, että osa raha-asioista hoituu hyvin ilman apua. Ja osaan asioista tarvitsee tukea.

Esimerkiksi laskujen maksu voi sujua hyvin ilman apua. Mutta vaikkapa veroilmoitukseen voi tarvita tukea.

Tukea voi saada muiltakin kuin edunvalvojalta. Esimerkiksi työhönvalmentaja voi auttaa vaikkapa veroasioissa.