Koronavirus ja ostokset

En tajua sitä, että mikä ihme siinä on, kun ihmiset hamstraavat vessapaperia ja elintarvikkeita. Ei tässä uhkaa mikään sähkökatko tai luonnonmullistus tai sota. Uhkanahan on virus, jota emme vielä kunnolla tunne.

Itse ostin tänään tavalliset viikonlopun tarvikkeet, esimerkiksi ruokaa, juomaa ja shampoota. Tavallisia tarvikkeita, mutta vain sen verran kuin tarvitsen. Onneksi on kauppa ja apteekkikin lähellä, niin ei tarvitse pitkälle mennä.

On tässä hyviäkin puolia. En varmaan koskaan ole pessyt käsiä niin paljon kuin nyt, vaikka olenkin hygieniastani tarkka.

Ostin vain yhden paketin sitä vessapaperia, koska voin käyttää myös pidee-suihkua.

Onneksi asun yksin, itsenäisesti, niin ei tule isompia rajoituksia elämään.

Jopa minä lievästi kehitysvammainen nainen ymmärrän, että tavaroita ei saisi hamstrata mutta kaikki ei näemmä ymmärrä.

Vastaus

Hamstraaminen tarkoittaa suuren tavaramäärän ostamista varastoon.

Ihmiset tosiaan hamstraavat nyt vessapaperia ja elintarvikkeita. Siihen on varmaankin monia syitä.

Ehkä ihmiset hamstraavat elintarvikkeita siksi, että he ovat huolissaan ja epävarmoja.

Ihmiset ehkä ajattelevat, että elintarvikkeet voivat loppua kaupasta. Kaupat ovat kuitenkin sanoneet, että näin ei käy.

Ihmiset voivat myös varautua siihen, että he eivät pääse kauppaan sairastumisen takia. Siksi he haluavat ostaa elintarvikkeita varastoon.

Hamstraaminen myös tarttuu. Kun ihmiset näkevät, että muut ostavat paljon vessapaperia varastoon, he alkavat tehdä samoin. Ihmisten siis seuraavat toisten esimerkkiä.