Minua pelottaa se koronavirus
Mitä jos se leviää koko maailmaan ja miljoonia ihmisiä kuolee siihen, kuten vaikka joskus ennen vanhaan vaikka johonkin ruttoon kuoli joistain kaupungeista kaikki ihmiset?
Vastaus
Sinun ei tarvitse pelätä koronavirusta.
Koronavirus lähti leviämään Kiinasta vuoden 2019 lopussa. Suurin osa sairastuneista ihmisistä asuu Kiinassa.
Tartuntoja on myös muualla maailmassa. Suomessa on todettu vain yksittäisiä tapauksia.
Koronaviruksesta vakavasti sairastuneita ihmisiä on hyvin vähän. He ovat sairastuneet vakavasti, koska heillä on ollut myös jokin muu vakava sairaus.
Suurimmalla osalla koronavirukseen sairastuneista oireet ovat lieviä.
Koronaviruksen oireita ovat
- korkea kuume
- lihassärky
- yskä
- hengenahdistus
- väsymys.
Hyvä hygienia on paras tapa ehkäistä koronaviruksen ja kaikkien muidenkin virusten leviämistä.
Näin huolehdit hygieaniasta:
- Pese kädet usein huolellisesti vedellä ja saippualla.
- Suojaa suusi, kun yskit tai aivastat. Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa.
- Älä yski tai aivasta kämmeneesi.
Jos koronavirus leviäisi Suomessa, täällä olisi hyvät mahdollisuudet hoitaa sairastuneita.
Ennen vanhaan ei ollut samanlaisia mahdollisuus ennaltaehkäistä ja hoitaa sairauksia.
Voit olla ihan turvallisin mielin!