Ajankohtaista

Vernerin toimitus on lomalla

19.6.2025

Vernerin toimitus on lomalla 3.8.2025 asti.

Blogeissa ilmestyy uusia julkaisuja myös loman aikana, kannattaa seurata!

Voit lähettää neuvontapalstoille kysymyksiä ja kirjeenvaihtopalstalle ilmoituksia myös loman aikana. Julkaisemme ne loman jälkeen.

Muista osallistua myös Hyvän mielen -kuvakilpailuun!

Hyvän mielen -kuvakilpailu

Alla on lista palveluista, joissa voit kysyä neuvoa tai jutella loman aikana.

Hyvää kesää!

Keskusteluapua netissä

Mieli ry järjestää nuorille ja aikuisille keskusteluapua netissä.

Pääset Mieli ry:n sivuille tästä linkistä (mieli.fi)

MIELI ry:n Kriisipuhelin

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua huoliin ja murheisiin.

Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.

Voit soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Kirkon Palveleva puhelin

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Palvelevan puhelimen numero on 0400 221 180.

Puhelin on auki joka päivä kello 18-24.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Parafest on Joensuussa elokuussa

19.6.2025

Parafest järjestetään Joensuun keskustassa 13.-16. elokuuta 2025.

Parafestissa voit nauttia parataiteilijoiden esityksistä viiden päivän ajan.

Kaikki esitykset ja tilaisuudet ovat ilmaisia ja esteettömiä.

Lue lisää Parafestin sivuilta

Hyvän mielen Instalive

26.5.2025

Hyvä mieli voi tulla monenlaisista asioista, kuten kukista, liikunnasta tai taiteesta.

Mistä sinulle tulee hyvä mieli?

Tule juttelemaan hyvästä mielestä Vernerin Instaliveen keskiviikkona 4. kesäkuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Opas vaihdevuosista

19.5.2025

Vaihdevuodet tarkoittavat ajanjaksoa naisen elämässä, kun munasarjojen toiminta heikkenee ja pysähtyy.

Vaihdevuodet alkavat yleensä 45-55 vuoden iässä.

Vaihdevuosien aikana kuukautiset loppuvat kokonaan ja silloin myös hedelmällisyys päättyy.

Jotkut kärsivät vaihdevuosien aikana uniongelmista, lisääntyneestä hikoilusta, päänsärystä tai huimauksesta.

Vaihdevuodet voivat aiheuttaa myös muita oireita.

SelkoSeks on julkaissut selkokielisen oppaan vaihdevuosista.

Lataa opas vaihdevuosista (pdf)

Osallistu Tavallista elämää -kampanjaan

10.5.2025

Osallistu Tavallista elämää -kampanjaan 19.-25. toukokuuta. Vähennä ennakkoluuloja ja lisää tietoa vammaisuudesta tai vammaisalasta.

Voit osallistua kampanjaan Instagramissa, TikTokissa tai Facebookissa

Näin osallistut kampanjaan:

  • Ota kuva tai tee video tavallisesta arjen tekemisestä.
  • Jaa kuva tai video sosiaalisessa mediassa.
  • Kerro julkaisussa, mitä kuvassa tai videossa tapahtuu.
  • Voit kertoa myös asian, joka ihmisten olisi hyvä tietää vammaisuudesta tai vammaisalasta.
  • Käytä julkaisussa tunnisteita #TavallistaElämää ja #UVVAhanke.
  • Voit merkitä julkaisuun Instassa ja TikTokissa @diakamk ja Facebookissa @Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Kampanja vähentää ennakkoluuloja ja lisätä tietoa vammaisuudesta ja vammaisalasta. Kampanjan järjestää Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke ja sitä koordinoi Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Lue lisää kampanjasta Diakin sivuilta (diak.fi)

Jutellaan palkkatyöstä InstaLivessä

22.4.2025

Tule kysymään ja juttelemaan työstä ja työllistymisestä Vernerin InstaLiveen keskiviikkona 23. huhtikuuta kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä työstä ja työllistymisestä etukäteen Verkko-Kertulle.

Kysymyksiin vastaavat livessä kokemusasiantuntija Karoliina Olkkonen ja Kehitysvammaliiton työllisyysasiantuntija Simo Klem.

Kysy Kertulta

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Ennakkoäänestys päättyy tänään

8.4.2025

Alue- ja kuntavaalien ennakkoäänestys päättyy tiistaina 8.4.

Varsinainen vaalipäivä on tämän viikon sunnuntaina 13.4.

Aluevaaleissa valitaan valtuutetut aluevaltuustoihin. Aluevaltuustot päättävät hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä.

Kuntavaaleissa valitaan valtuutetut kuntien valtuustoihin. Kuntien valtuustot päättävät kunnan toiminnasta ja taloudesta.

Aluevaaleja ei pidetä Helsingin kaupungissa, koska siellä sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä päättää kaupunki itse.

Lue lisää vaaleista ja äänestämisestä

Puhutaan rakkaudesta InstaLivessä

11.3.2025

Tule juttelemaan rakkaudesta ja ihmissuhteista Vernerin InstaLiveen keskiviikkona 26. maaliskuuta kello 17.

Voit lähettää kysymyksiä rakkaudesta ja ihmissuhteista etukäteen Verkko-Kertulle. Vastaamme kysymyksiin livessä.

Kysy Kertulta

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Äänestä alue- ja kuntavaaleissa

26.2.2025

Aluevaalit ja kuntavaalit järjestetään sunnuntaina 13.4.2025.

Kun äänestät vaaleissa, vaikutat siihen, ketkä päättävät tärkeistä asioista seuraavat neljä vuotta.

Aluevaaleissa valitaan edustajat aluevaltuustoihin. Aluevaltuustot päättävät hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä.

Kuntavaaleissa valitaan jäsenet kuntien valtuustoihin. Valtuustot päättävät kunnan toiminnasta ja taloudesta.

Aluevaaleja ei pidetä Helsingin kaupungissa. Helsingin kaupungissa ei ole aluevaltuustoa vaan Helsingin kaupunki vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimesta itse.

Voit äänestää vaaleissa joko ennakkoon tai vaalipäivänä:

  • Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 13.4.2025.
  • Ennakkoäänestys on Suomessa 2.–8.4.2025.
  • Ennakkoäänestys on ulkomailla 2.–5.4.2025.

Lue lisää:

Tule juttelemaan musiikista InstaLiveen

30.1.2025

Millaisesta musiikista tykkäät? Soitatko jotain soitinta?

Tule juttelemaan musiikista InstaLiveen keskiviikkona 26. helmikuuta kello 17.

Näin osallistut liveen:

  • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
  • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
  • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

Nähdään livessä!

Vernerin työntekijä lomautettuna

28.1.2025

Hei

Vernerin työntekijä on tammi-helmikuussa joitain päiviä lomautettuna eli pois töistä. Tämän takia neuvonnan kysymyksiin vastaaminen sekä kirjeenvaihtoilmoituksien ja blogien julkaisu voi kestää tavallista kauemmin.

Pahoittelemme viivettä!

Lahjakorttien voittajat on arvottu

22.1.2025

Hei

Saimme Vernerin kävijäkyselyyn paljon tärkeitä vastauksia. Käytämme vastauksia selkosivujen toiminnan arviointiin ja kehittämiseen.

Vastauksien perusteella selkosivuilta löytää seuraa ja vertaistukea sekä saa tietoa ja neuvontaa.

Arvoimme vastaajien kesken kaksi S-ryhmän 30 euron lahjakorttia. Olemme olleet yhteydessä arvonnan voittajiin.

Kiitos paljon jokaiselle vastaajalle!

Vastauksesi on meille tärkeä.

Vammaispalvelulaki uudistui

22.1.2025

Uusi vammaispalvelulaki tuli voimaan tämän vuoden alussa.

Vammaispalvelulaki on laki palveluista, joita hyvinvointialue voi järjestää vammaiselle ihmiselle.

Vammaispalvelulain tarkoitus on turvata vammaiselle ihmiselle palvelut, joiden avulla hän voi elää itsenäistä elämää, päättää omista asioistaan ja osallistua yhteiskuntaan yhdenvertaisesti muiden kanssa.

Vammaispalvelulain perusteella hyvinvointialue voi järjestää vammaiselle ihmiselle monenlaisia palveluita.

Näitä ovat esimerkiksi

  • tuettu päätöksenteko
  • asumisen tuki
  • valmennus
  • erityinen osallisuuden tuki
  • työtoiminta.

    Lue lisää vammaispalveluista

    Jutellaan vapaa-ajasta Instalivessä

    16.1.2025

    Tule kysymään ja juttelemaan vapaa-ajasta Vernerin Instagramiin tiistaina 21.1. kello 17.

    Näin osallistut liveen:

    • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
    • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
    • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

    Lue vinkkejä vapaa-aikaan

    Nähdään livessä!

    Hyvää joulua ja uutta vuotta!

    20.12.2024

    Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta.Vernerin selkosivujen toimitus on lomalla 8.1.2025 asti.

    Blogeissa ilmestyy paljon uusia julkaisuja myös loman aikana, kannattaa seurata!

    Voit lähettää neuvontapalstoille kysymyksiä ja kirjeenvaihtopalstalle ilmoituksia myös loman aikana. Julkaisemme ne loman jälkeen.

    Alla on lista palveluista, joissa voit kysyä neuvoa tai jutella myös jouluna.

    Hyvää joulua ja uutta vuotta!

    Kohdataan-some

    Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa.

    Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

    Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

    Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

    Keskusteluapua netissä

    Mieli ry järjestää nuorille ja aikuisille keskusteluapua netissä.

    Pääset Mieli ry:n sivuille tästä linkistä (mieli.fi)

    Kirkon Palveleva puhelin

    Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

    Palvelevan puhelimen numero on 0400 221 180.

    Puhelin on auki joka päivä kello 18-24.

    Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

    MIELI ry:n Kriisipuhelin

    Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua huoliin ja murheisiin.

    Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.

    Voit soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

    Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

    Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

    Vastaa kyselyyn Vernerin selkosivuista

    11.12.2024

    Vernerin selkosivut ovat nuorille ja aikuisille, jotka tarvitsevat tukea ymmärtämisessä.

    Vernerin selkosivuilta saat tietoa ja neuvontaa sekä löydät vertaistukea ja seuraa.

    Vastaa kyselyyn Vernerin selkosivuista (webropol.com)

    Arvomme vastaajien kesken kaksi S-ryhmän 30 euron lahjakorttia.

    Käytämme vastauksia selkosivujen arviointiin ja kehittämiseen.

    Kiitos avustasi!

    Jutellaan joulusta Instassa

    3.12.2024

    Tule juttelemaan joulusta Vernerin Instagramiin keskiviikkona 11.12. kello 17.

    Näin osallistut liveen:

    • Seuraa Verneriä Instagramissa. Löydät Vernerin Instasta nimellä Verneri_net.
    • Kun live alkaa, avaa Instagramin kotisivu.
    • Vernerin profiilikuva hehkuu punaisena kotisivusi yläreunassa. Klikkaa profiilikuvaa.

    Nähdään livessä!

    Hyvää vammaisten ihmisten päivää!

    3.12.2024

    Tänään 3. joulukuuta vietetään vammaisten ihmisten päivää.

    YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien sopimus vammaisten oikeuksista takaa vammaisille ihmisille samat oikeudet kuin muille.

    Näitä oikeuksia ovat esimerkiksi

    • oikeus osallistua ja vaikuttaa
    • oikeus omannäköiseen asumiseen
    • oikeus käyttää samoja palveluja kuin muut
    • oikeus saada työstä palkkaa
    • oikeus parisuhteeseen ja perheen perustamiseen.

    Vammaissopimus kieltää syrjinnän. Vammaisia ihmisiä ei siis saa kohdella huonommin kuin muita.

    Vammaisia ihmisiä pitää kohdella yhdenvertaisesti eli samalla tavoin kuin muita.

    Lue lisää vammaisten ihmisten oikeuksista

    Hyvää kehitysvammaisten ihmisten viikkoa!

    1.12.2024

    Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikko on 1.–7. joulukuuta.

    Teemaviikolla juhlitaan ja vaalitaan itsemääräämisoikeutta. Jokaisella on oikeus päättää itse – ja oikeus saada päätöksentekoon tukea.

    Teemaviikon julkilausuman ovat tänä vuonna tehneet Hyvinkään Sankarit, Me Itse -ryhmän jäsenet.

    Jokaisella on oikeus päättää itse asioista

    Itsemääräämisoikeus tarkoittaa sitä, että jokaisella on oikeus tehdä omia päätöksiä ja hallita omaa elämäänsä.

    Itsemääräämisoikeus liittyy moniin eri asioihin. Voi päättää missä asuu, mitä syö, mihin aikaan menee nukkumaan ja mitä tekee vapaa-ajallaan ystävien tai avustajan kanssa.

    Oman rahankäytön päätökset kuuluvat itsemääräämisoikeuteen. Edunvalvojan tehtävä on tukea päätöksenteossa tarjoamalla tarvittavaa tietoa.

    Itsemääräämisoikeutta pitää kunnioittaa henkilökohtaisten asioiden, kuten esimerkiksi terveystietojen säilyttämisessä
    yksilön omana tietona. Yksityisyyden kunnioittaminen on tärkeä osa itsemääräämisoikeutta.

    Parhaiten itsemääräämisoikeus toteutuu silloin, kun ohjaajat tai tukihenkilöt kuuntelevat ja kunnioittavat meitä. On tärkeää,
    että ohjaajilla on tarpeeksi aikaa ja he eivät ole liian kiireisiä,
    jotta he voivat tarjota tukea päätöksentekoon.

    Ohjaajia pitää perehdyttää itsemääräämisoikeuteen liittyvissä asioissa.

    Jokaisella on oikeus tulla kuulluksi, ja kaikkien mielipiteitä tulisi kunnioittaa.

    On myös tärkeää huomata, että kaikki eivät välttämättä pysty puolustamaan itseään tai ilmaisemaan mielipiteitään. Siksi meidän muiden tulee auttaa ja tukea niitä, jotka tarvitsevat apua.

    Lue lisää vammaisten ihmisten oikeuksista

    Suuri valhe vammaisuudesta voitti Finlandia-palkinnon

    28.11.2024

    Vuoden 2024 tietokirjallisuuden Finlandian voitti Suuri valhe vammaisuudesta. Kirjan ovat kirjoittaneet Sofia Tawast ja Riikka Leinonen.

    Kirja kertoo vammaisuuteen liittyvistä asenteista ja ennakkoluuloista. Se antaa kaikille mahdollisuuden pohtia, miten itse suhtautuu vammaisuuteen.

    Kirjan jokaisen luvun lopussa on selkokielinen tiivistelmä luvusta.

    Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto myönnetään suomalaiselle tietokirjalle, joka lisää lukijoiden kiinnostusta tietokirjallisuuteen. Palkinnon myöntää Suomen Kirjasäätiö.