Oman kodin rauha
Lotta Tähkä asuu Lappeenrannassa, yksin omassa kodissa.
Tukea asumiseen Lotta saa Arjen tukikeskus Artusta.
Apu on lähellä
Lotta muutti asumaan yksin kahdeksan vuotta sitten. Aikaisemmin hän asui ryhmäkodissa.
Lotta muutti asumaan yksin, koska hän halusi asua mahdollisimman itsenäisesti.
Ohjaaja käy Lotan luona kerran viikossa, joskus useammin.
“Tarvitsen apua ruuanlaitossa, lakanoiden vaihdossa ja pyykinpesussa”, Lotta kertoo.
Lotan koti on samassa rakennuksessa Arjen tukikeskus Artun kanssa. Siellä hän käy tapaamassa ohjaajia sekä syömässä.
”Käyn Artussa joka päivä. Arkisin syön siellä aamupalan. Ja jos en tee ruokaa kotona, syön Artussa.”
Yhteistyö Artun ohjaajien kanssa sujuu Lotan mielestä hyvin.
Sujuva arki
Arkisin Lotta käy avotyössä vapaaehtoiskeskus Kuutinkulmassa.
”Siivoilen ja laittelen kahvia tarjolle. Tykkään käydä siellä, koska siellä käy vanhuksia, joiden kanssa voin jutella.”
Kotona Lotta tykkää siivota ja tehdä ruokaa.
“Tykkään viettää omaa aikaa kotona. Mutta on minulla myös harrastuksia. Käyn kuntosalilla ja elokuvissa ja tietysti katsomasssa Saipan matseja.”
Ei ole kämppistä valittamassa
Lotta viihtyy kotonaan hyvin. Hänestä on mukavaa asua yksin.
“On tosi kiva, ettei ole kämppistä valittamassa mistään. Saan päättää itse omista asioista ja siitä, mitä haluan tehdä milloinkin. Voin esimerkiksi laittaa itselle jotain hyvää ruokaa.”
Erityisen mukavaa Lotasta on, että vieraita voi käydä kylässä milloin vain.
“On tosi kiva, kun kylässä käy sukulaisia ja kavereita.”
Lotta toivoo, että itsenäinen asuminen sujuu hyvin jatkossakin. Nyt se sujuu erittäin hyvin.
Teksti: Mira Vihmo