Aada: Kerron kokemuksiani ja lisään tietoisuutta
Moi
Olen Aada. Olen erityisnuori.
Olen syntynyt Filippiineillä. Täytän kesällä 23 vuotta.
Mulla on kehitysvamma ja Touretten syndrooma. Mulla on myös autismi ja ADHD, vaikka niistä ei olekaan diagnoosia. Autismin ja ADHD:n kriteerit täyttyvät. Ne eivät vain näy ulospäin.
Olen mukana Nuoret aktivistit -ryhmässä. Kerron kokemuksiani ja lisään tietoisuutta kehitysvammaisuudesta, Tourettesta, autismista ja ADHD:sta.
Kehitysvamma ei vaikuta isommin arkeeni, mutta kehitysvamma voi vaikuttaa koulunkäyntiin. Se voi vaikeuttaa oppimista.
Kehitysvammaisuus ei kuitenkaan tarkoita, ettei voi oppia. Kehitysvammaisuus tarkoittaa, että voi tarvita enemmän aikaa ja tukea oppimiseen.
Kehitysvammaisuus ei vaikuta juurikaan asumiseeni, mutta Tourette, autismi ja ADHD vaikuttavat.
Minun voi olla esimerkiksi vaikea aloittaa tai tehdä asioita loppuun. Mielessäni voi olla paljon asioita kerralla.
Vammaisuus vaikuttaa myös ihmissuhteisiin vuorovaikutuksen haasteina.
Kotonani käy avustaja noin kaksi kertaa viikossa. Lisäksi mulla on henkilökohtainen avustaja vapaa-ajalle.
Vaikka kehitysvammaisuus tuntuu joskus vaikealta, kannattaa vaan mennä päivä kerrallaan eteenpäin.
Kirjoittaja: Aada Mustamäki