Olet tässä:
 

Kokemukseni ohjaajan saamisesta

Hain vuoden 2026 alussa sosiaalityöntekijän kanssa uutta asumisen ohjaajaa. Uuden ohjaajan saaminen ei ollut helppoa.

Ennen ohjaajan saamista

Minulla on ollut asumisen ohjaaja aiemminkin. Ohjaus päättyi erimielisyyksien takia.

Jouduin odottamaan uuden ohjaajan saamista ja se tuntui vaikealta. Arjessani oli tilanteita, joissa olisin tarvinnut tukea heti.

Ennen kuin sain uuden asumisen ohjaajan, arkeni oli aika sumuista. Usein oli sellainen olo, etten oikein tiennyt, mitä tehdä.

Tuli tilanteita, joissa olisi tehnyt mieli soittaa jollekin ja puhua, mutta jouduin olemaan ajatusteni kanssa yksin. Kaikkea ei halua tai tarvitse jakaa omille vanhemmille.

Mielialani oli välillä alakuloinen, itkuinen ja herkkä. Huomasin myös, että olin töissä hiljaisempi kuin yleensä.

Ensimmäinen tapaaminen

Ensimmäinen tapaaminen uuden ohjaajan kanssa jännitti. Samalla olin tosi iloinen. Vaikka olin tavannut ohjaajan aiemmin, emme olleet kunnolla jutelleet.

Tapaamisessa kävimme läpi taustojani ja tutustuimme paremmin.

Paikalla oli myös tuetun asumisen esimies. Se teki tilanteesta turvallisen.

Minulle tuli olo, että minua kuunneltiin ja kohdeltiin hyvin.

Hyvä ohjaaja

Mielestäni hyvä ohjaaja tukee ja kannustaa, mutta osaa myös sanoa vastaan, jos se on tarpeen. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä. Se on ihan ok.

Minulle on tärkeää, että ohjaaja on rehellinen ja luotettava, pitää sovituista asioista kiinni.

Tärkeää on myös se, että ohjaaja on minun puolellani esimerkiksi palavereissa ja auttaa ajamaan minun asioitani. Minusta tuntui jo ensimmäisessä tapaamisessa, että näin on.

Hyvä ja toiveikas olo

Arki ei ole vielä ehtinyt muuttua, koska yhteistyömme on vasta alussa. Silti minulle jäi ensimmäisestä tapaamisesta hyvä ja toiveikas olo.

Tuntuu hyvältä, että arjessa on nyt joku ihminen tukena. Uskon, että kun saamme sovittua selkeät tapaamiset ja tavoitteet, arki alkaa rullaamaan paremmin.

Ole rohkea

Haluan sanoa muille tukea tarvitseville nuorille aikuisille: ole rohkea.

Jos sinusta tuntuu, että tarvitset apua arjessa, ota asia puheeksi sosiaalityöntekijän tai jonkun turvallisen aikuisen kanssa.

Tuen hakemisessa ei ole mitään hävettävää. Saat olla juuri sellainen kuin olet.

On hienoa, jos tunnistat omat voimavarasi ja haasteesi. Se on jo iso askel eteenpäin.

Kommentit
Kirjoittanut Pinkku
Hyvä, että sait. Itse muutin eri hyvinvointialueelle, niin tuki loppui seinään. Mielestäni tartteisin tukea, mutta sossun mielestä en. Ei ole oikein edes ystäviä, keille kertoisin omia asioita.
Kirjoittanut Nimetön
Pinkku oon todella pahoillani sinun puolestasi, että et saa apua tai tukea.
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.