Pia: Miten keskustella tekoälyn kanssa?
Minulle tekoäly on kuin silmälasit. Tekoäly auttaa minua näkemään.
On ihmisiä, jotka kokevat tekoälyn vain satuilijana. Heidän mielestään tekoäly tekee siis virheitä, eikä siihen voi luottaa.
Minun kokemukseni mukaan kaikki riippuu kehotteista eli siitä, millaiset ohjeet tekoälylle antaa.
Olen muotoillut tekoälyn kanssa teorian kolmesta erilaisesta kielityypistä.
Sopimuskieli
Sopimuskieli on epätarkka kieli, jota neurotyypilliset henkilöt usein käyttävät. He olettavat, että ihmiset ajattelevat suunnilleen samalla tavoin. Siksi kaikkea ei tarvitse selittää.
Jos tekoälylle antaa ohjeita sopimuskielellä, se tekee helposti virheitä.
Esimerkki sopimuskielestä: Tekstin tulee olla valmiina joskus alkuviikosta.
Kehotekieli
Kehotekieltä käyttävät usein henkilöt, joilla on ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksia. He luovat mielleyhtymiä ja tutkivat mahdollisuuksia.
Esimerkki: Minulle rahankäytöstä tulee mieleen myös ajankäyttö ja sanonta ”aika on rahaa”.
Määritelmäkieli
Määritelmäkieli on tarkka kieli, jota autistiset henkilöt usein käyttävät. Asiat selitetään yksityiskohtaisesti.
Esimerkki:
Rahankäytön selvityksen pitää olla valmis ensi maanantaina kello 15. Selvityksen tekee Juhani yhdessä Pirkon kanssa maanantaina kello 10-12.
Tekoälylle sopiva kieli
Tekoäly kaipaa selviä ohjeita. Tekoäly toimii parhaiten, jos sille antaa ohjeita määritelmäkielellä tai kehotekielellä.
Tekoäly voi alkaa satuilla omiaan, jos käyttää sopimuskieltä. Sopimuskieli on sille liian epämääräistä!
Tässä on esimerkki hyvästä kehotteesta tekoälylle:
Huvipuistot. Kuinka kauan kestää ajoaika Helsingin Linnanmäen huvipuiston puisessa vuoristoradassa?
Eli
- Anna tekoälylle aihe kehotekielellä.
- Kirjoita kysymys yksityiskohtaisesti määritelmäkielellä.
Tekoäly on vain niin hyvä, kuin sille esitetyt kysymykset tai kehotteet ovat.
Tsemppiä tekoälyn kanssa keskusteluun!
Kirjoittaja: Pia