Oman kodin rauha
Nimeni on Julia. Olen 27-vuotias nainen.
Olen asunut nykyisessä asunnossani kaksi vuotta. Asunto on pieni yksiö.
Saan sisustaa itse
Koti on minulle paikka, jonka saan sisustaa itse. Olen esimerkiksi laittanut lattialle mattoja, jotka olen itse tehnyt.
Minulla on kotonani myös omia tavaroita, kuten pesukone ja vedenkeitin.
Kodissa on myös oma rauha ja saan juoda teetä silloin, kun itse haluan.
Palvelutalossa olin yksinäinen
Nuorempana asuin yhdessä äitini kanssa. 20-vuotiaana muutin palvelutaloon, koska mielestäni oli hyvä aika itsenäistyä ja saada omaa rauhaa.
Palvelutalossa pääsin kokeilemaan ensimmäistä kertaa, millaista on asua itsenäisesti.
Minulla oli palvelutalossa oma asunto. Siellä oli myös asukkaiden yhteisiä tiloja. Olin kuitenkin yksinäinen.
Sosiaalityöntekijä kertoi asunnosta
Sain tiedon nykyisestä asunnostani sosiaalityöntekijältä, joka teki kanssani palvelusuunnitelmaa. Hän kertoi minulle asunnosta ja kysyi, olinko kiinnostunut.
Menimme äitini kanssa katsomaan asuntoa.
Uusi talo kuulosti kivemmalta kuin paikka palvelutalossa. Asunnon sijainti oli parempi ja talossa asui nuoria ja muitakin kuin vammaisia ihmisiä. Päätin, että haluan muuttaa asuntoon.
Onneksi uudessa talossa oli minulle tilaa!
Asukastiloissa tutustuu naapureihin
Minusta on kiva, kun talossa asuu monenlaisia ihmisiä.
Olen tutustunut naapureihini asukastiloissa. Käyn siellä välillä juttelemassa ja pelaamassa muiden asukkaiden kanssa.
Pidän nykyisessä kodissani myös siitä, että se on lähempänä keskustaa ja perhettäni. Palvelutalo oli syrjemmässä.
Tässä on bussipysäkki ihan lähellä. Voin mennä bussilla äidin luokse. Pääsen bussilla hyvin myös keskustaan. Käyn keskustassa tapaamassa kavereita.
Keskustassa on kaksi kohtaamispaikkaa, jotka on tarkoitettu tukea tarvitseville nuorille. Siellä saa hengailla ja pelailla, eikä tarvitse olla joka ilta yksin kotona.
Tukea itsenäiseen elämään
Asun tuetusti tässä talossa. Se tarkoittaa, että ohjaaja käy täällä kerran viikossa auttamassa minua.
Ohjaajan kanssa teemme kotitöitä. Laitamme esimerkiksi ruokaa, siivoamme ja käymme kaupassa. Joskus käymme myös kävelyllä.
Minulla on myös henkilökohtainen avustaja, joka auttaa vapaa-ajan asioissa. Olen käynyt avustajan kanssa kuntosalilla, kaupassa ja käsityömessuilla. Välillä olemme myös pelanneet.
Äidiltä saan apua laskujen maksamisessa. Myös siskot ovat minulle tärkeä tuki. Heille minun on helppo puhua iloista ja huolista.
Toiveita tulevaisuudesta
Olen tyytyväinen elämääni. Saan asua alueella, joka on minulle mieluinen. Naapurit ovat tulleet tutuiksi. Arki sujuu kotona hyvin.
Saan tukea sopivasti ja voin oppia uusia asioita. Seuraavaksi alan varmaan harjoittelemaan, kuinka maksan laskuja.
On minulla muitakin tulevaisuuden haaveita. Muuttaisin kaksioon, jossa olisi erillinen makuuhuone, jos se olisi mahdollista.
Poikaystäväkin olisi kiva.
Haluaisin myös ammattini mukaisen työpaikan. Olen ammatiltani käsityöartesaani. Unelmoin työpaikasta, jossa voin kutoa enemmän.
Toimitus: Jenni Sipilä, 2025
Kuva: Unsplash
Tarina on julkaistu artikkelissa Oma koti, oma arki – Koti kehitysvammaisten nuorten aikuisten kokemana. Tarinan kertojan nimi on muutettu.
