Varaudu häiriötilanteeseen
Jokaisen elämään voi tulla häiriötilanne. Silloin arjessa ei voi toimia tavallisesti.
Häiriötilanteen voi aiheuttaa esimerkiksi
- pitkä sähkökatko
- pitkä vesikatko
- myrsky tai tulva
- savu tai muu vaarallinen aine ilmassa
- pandemia eli laajalle levinnyt tauti.
Kun varaudut häiriötilanteeseen etukäteen, osaat toimia häiriötilanteessa.
Tällä sivulla on ohjeita, joiden avulla voit varautua häiriötilanteeseen.
Hanki kotivara
Kotivara tarkoittaa vettä, ruokaa ja tärkeitä tarvikkeita kolmeksi päiväksi.
Kotivarassa on
- ruokaa, jota ei tarvitse kypsentää (esimerkiksi näkkileipää, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä)
- 6 litraa pullovettä
- välttämättömät lääkkeet
- paristoja eli pattereita
- radio, joka toimii paristoilla
- taskulamppu, joka toimii paristoilla
- puhtaita kannellisia astioita veden säilyttämiseen
- kosteuspyyhkeitä ja käsidesiä
- vähän käteistä rahaa
- ilmastointiteippiä
- joditabletteja.
Joditabletteja saat apteekista. Apteekista saat myös tietoa joditableteista.
Toimi näin häiriötilanteessa
Häiriötilanteita on erilaisia. Nämä ohjeet auttavat erilaisissa häiriötilanteissa:
Ole häiriötilanteessa rauhallinen. Selvitä, mistä tilanteessa on kyse.
Saat tietoa esimerkiksi
- läheisiltä ihmisiltä
- viranomaisten verkkosivuilta
- Ylen eli Yleisradion radiokanavilta ja osoitteesta www.yle.fi.
Noudata viranomaisten ohjeita.
Suunnittele, miten toimit häiriötilanteessa. Voit esimerkiksi kirjoittaa itsellesi listan, jossa on tärkeimmät ohjeet. Lista auttaa keskittymään ja toimimaan.
Pyydä apua, jos tarvitset.
Auta muita, jos voit.
Älä jää yksin. Puhu läheisten tai naapureiden kanssa. Pyydä apua kotikunnan tai järjestöjen auttavista palveluista.
Terveydenhuollon Päivystysapu kertoo, mistä saat apua. Päivystysavun puhelinnumero on 116 117. Puhelu on ilmainen.
Mieli ry antaa kriisiapua ja keskusteluapua puhelimessa ja netissä. Kriisipuhelimen numero on 09 2525 0111.
Lue lisää Mieli ry:n keskusteluavusta chatissa tai netissä (mieli.fi)
Soita hätänumeroon 112, jos tarvitset apua heti. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi tulipalo, ihmisen loukkaantuminen tai muu tilanne, johon tarvitaan palokunta, ambulanssi tai poliisi.
Viranomaiset varoittavat vaaroista
Häiriötilanteissa ja onnettomuuksissa viranomaiset antavat ohjeet, miten ihmisten täytyy toimia.
Usein ensimmäiset tiedot ja ohjeet onnettomuuksista ja vaaratilanteista antaa alueen pelastuslaitos.
Jos ulkona on vaarallista, asiasta varoitetaan vaaratiedotteella ja yleisellä vaaramerkillä. Varoituksen syy voi olla esimerkiksi
myrsky tai se, että ilmassa on savua tulipalon takia.
Vaaratiedote
Vaaratiedote kertoo, mitä on tapahtunut. Siinä on myös ohjeet,
miten tilanteessa täytyy toimia. Noudata aina vaaratiedotteen ohjeita.
Vaaratiedote luetaan radiossa Ylen kanavilla. Joskus tiedote näytetään televisiossa.
Lataa älypuhelimeesi 112 Suomi -sovellus. Silloin saat alueesi vaaratiedotteet suoraan puhelimeesi.
Vaaramerkki
Vaaramerkki kuuluu ulkona. Se on kova hälytysääni, joka jatkuu ilman taukoja. Välillä ääni nousee, ja välillä se laskee.
Jos kuulet vaaramerkin, mene sisälle.
Lisätietoa tilanteesta saat vaaratiedotteesta. Noudata vaaratiedotteen ohjeita.
Viranomaiset testaavat vaaramerkkiä lyhyellä äänimerkillä joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina klo 12. Silloin sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Näin suojaudut sisälle
Jos ulkona on vaarallista, tavallisin ohje on: mene sisälle.
Sisälle täytyy mennä esimerkiksi, jos ilmassa on vaarallista savua.
Vaaratiedote kertoo, jos sisälle täytyy suojautua.
Toimi silloin näin:
- Mene sisälle.
- Pysäytä kodin ilmanvaihto.
- Sulje ovet, ikkunat ja ilmanvaihtoaukot tiiviisti teipillä tai ilmastointiteipillä.
- Seuraa vaaratiedotteita ja toimi ohjeiden mukaan.
- Ole sisällä, kunnes viranomainen kertoo, että tilanne on ohi.
Teksti perustuu selkokieliseen Varaudu oikein -oppaaseen. Oppaassa on lisää ohjeita häiriötilanteeseen varautumiseen. Oppaan on tehnyt sisäministeriö.
Lataa Varaudu oikein -opas (suomi.fi)
Selkokielisellä 72 tuntia -sivustolla on ohjeet, miten varautua häiriötilanteeseen:
Tutustu 72 tuntia -sivustoon (72tuntia.fi)
